Kreikka

Tältä sivulta löydät tärkeää tietoa, jos olet matkustamassa Kreikkaan kesällä 2020.

Tärkeää tietoa

Kaikilta Kreikkaan matkustavilta vaaditaan lisätietoja johtuen covid-19 tilanteesta.

Matkustajalomake (PLF) täytetään tämän linkin kautta : https://travel.gov.gr/#/ viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä. Lomake tulee täyttää englanniksi. Suomenkielisen ohjeistuksen löydät tarvittaessa täältä »

Jokaisen aikuisen on täytettävä oma PLF. Lapset alle 18-vuotta lisätään vanhempien PLF–kaavakkeeseen tai heille täytetään oma kaavake. Kaavake on mahdollista täyttää useamman kerran, mikäli olet tehnyt virheen sitä täyttäessä.

Kun olet täyttänyt kaavakkeen, saat vahvistuksen sähköpostiisi. On tärkeää, että käyt huolella läpi sähköpostivahvistuksen ja tarkistat, että kaikki tiedot ovat oikein ja kaikki rekisteröimäsi henkilöt ovat mukana.

Varhain lähtöpäivän aamuna saat QR–koodin sähköpostiin, joka pitää näyttää maahan saavuttaessa.

Lomake löytyy myös täältä »

Lentoyhtiöllä on velvollisuus tarkistaa QR–koodi ennen koneeseen nousua ja mikäli matkustaja ei pysty sitä esittämään, tullaan koneeseen nousu kieltämään.

Hyödyllistä tietoa

Tutustu alta yleisiin turvallisuustoimenpiteisiin sekä mahdollisiin poikkeusjärjestelyihin Kreikassa.

  • Yleiset turvallisuustoimenpiteet

    Turvaväli:
    1,5 m.

    Suojamaskien käyttö:
    Suojamaskin käyttö on pakollista kaikille, myös lapsille, julkisilla paikoilla. Suojamaskin käyttämättä jättäminen voi johtaa 150 euron sakkomaksuun.

    Pysy ajantasalla:
    Suomen suurlähetystö Ateenassa
    Ateenan lentokenttä
    National Public Healt Organisation

    Matkustajalomake (Passenger Locator Form):
    Kaikilta Kreikkaan matkustavilta vaaditaan lisätietoja johtuen covid-19 tilanteesta.

    Matkustajalomake (PLF) täytetään tämän linkin kautta : https://travel.gov.gr/#/ viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä.
    Suomenkielisen ohjeistuksen löydät tarvittaessa täältä »

    Jokaisen aikuisen on täytettävä oma PLF. Lapset alle 18-vuotta lisätään vanhempien PLF–kaavakkeeseen tai heille täytetään oma kaavake. Kaavake on mahdollista täyttää useamman kerran, mikäli olet tehnyt virheen sitä täyttäessä.

    Kun olet täyttänyt kaavakkeen, saat vahvistuksen sähköpostiin. On tärkeää, että käyt huolella läpi sähköpostivahvistuksen ja tarkistat, että kaikki tiedot ovat oikein ja kaikki rekisteröimäsi henkilöt ovat mukana.

    Varhain lähtöpäivän aamuna saat QR–koodin sähköpostiin, joka pitää näyttää maahan saavuttaessa.

    Lomake löytyy myös täältä »

    Lentoyhtiöllä on velvollisuus tarkistaa QR–koodi ennen koneeseen nousua ja mikäli matkustaja ei pysty sitä esittämään, tullaan koneeseen nousu kieltämään.

    Terveystietolomake:
    Henkilökunta jakaa lennolla lomakkeen kaikille matkustajille. Lomake täytetään ja palautetaan maahan saapuessa.

    Karanteeni ja koronatesti:
    Satunnaisilta matkustajilta (aikuisilta ja lapsilta) otetaan maahan saapuessa koronatesti (PCR). Testin jälkeen voit jatkaa matkaasi hotellille. Mikäli testin tulos on positiivinen, sinuun otetaan yhteyttä ja sinun tulee olla 14 päivää karanteenissa Kreikan viranomaisten osoittamassa paikassa. Tällöin Kreikan viranomaiset kattavat karanteenin kulut.

    Mikäli sairastut matkalla:
    Mikäli sairastut matkalla ja sinulla on koronaviruksen oireita, tulee sinun välittömästi ilmoittaa asiasta hotellillesi. Hotellilla on velvollisuus ilmoittaa sairastumisestasi paikallisille viranomaisille, jotka lähettävät lääkärin luoksesi tekemään koronatestin. Kaikilla TUIn asiakkailla, jotka ovat varanneet lomalennoilla toteutettavan matkapaketin, ja ovat lähteneet matkalle viimeistään 31.12.2020, on oikeus lääkärintutkimukseen ja apuun matkakohteessa, mikäli hänellä todetaan koronatartunta. TUI vastaa koronatestistä aiheutuneista kuluista. Lue lisää tästä »

    Hotellihuoneen siivous:
    Kreikassa hotellihuoneet siivotaan asiakkaan pyynnöstä. Mikäli haluat huoneesi siivottavan, ota yhteyttä hotellisi vastaanottoon. Vastaanotosta varmistetaan, että siivous tehdään.

  • Hotellitietoa

    Vallitsevista olosuhteista ja paikallisista määräyksistä johtuen hotellien palveluissa, niiden aukioloajoissa sekä aktiviteeteissa voi tapahtua muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla. Tutustu myös hotellin omiin nettisivuihin.

    • Hotellin ravintoloissa tulee käyttää suojamaskia. Suojamaskin käyttöä suositellaan myös muissa hotellin julkisissa tiloissa, kuten aulassa ja vastaanotossa.
    • Hotellihuoneiden siivousta Kreikassa on rajoitettu. Huoneet siivotaan n. 1-2 kertaa viikon aikana, tai asiakkaan pyynnöstä. Kun haluat, että huoneesi siivotaan, ota yhteyttä hotellin vastaanottoon. Vastaanotto varmistaa, että siivous tehdään.
    • Pyyhkeet vaihdetaan n. 1-2 kertaa viikossa (yllä lisätietoa siivouksesta).
    • Noutopöydissä ei ole itsepalvelua. Tarjonnan määrä saattaa vaihdella ja uusia toimintatapoja saatetaan ottaa ravintoloissa käyttöön lyhyelläkin varoitusajalla. À la carte -ravintoloista osa on avoinna. Välipalojen tarjoilua on rajoitettu.
    • Hotellien kylpylöiden tarjonta on rajoitettu. Osa palveluista, kuten sauna, hamam ja porealtaat, voivat olla ajoittain suljettu.
    • Sisäaltaat on suljettu uusien paikallisten määräysten vuoksi.
    • Kuntosali on asiakkaiden käytössä rajoitetusti. Kuntosalivuoro tulee varata etukäteen ja yksi vuoro voi kestää korkeintaan 30 minuuttia.
  • Nähtävyydet, ravintolat ja kaupat

    Rannat:
    Avoinna

    Ravintolat:
    Avoinna

    Nähtävyydet:
    Avoinna, tietyin rajoituksin

    Elintarvikekaupat:
    Avoinna

    Muut aktiviteetit:
    Avoinna, tietyin rajoituksin

    Lisätietoa saat tarvittaessa TUIn oppailta TUI-sovelluksen kautta.