Kreikka

Tältä sivulta löydät tärkeää tietoa, jos olet matkustamassa Kreikkaan kesällä 2020.

Tärkeää tietoa

Kreikan viranomaiset ovat ilmoittaneet, että 1.7.2020 alkaen jokaisen matkustajan tulee ehdottomasti täyttää matkustajalomake (Passenger Locator Form, PLF) viimeistään 24 tuntia ennen maahan saapumista.

Lomakkeen täytettyäsi lähettävät Kreikan viranomaiset sinulle sähköpostiin QR-koodin. Koodi lähetetään sinulle keskiyöllä, samana päivänä kun saavut Kreikkaan.

Tulosta QR-koodi mukaan matkalle tai tallenna se puhelimeesi. Lentoyhtiön henkilökunta tarkistaa sinulta QR-koodin koneeseen nousun yhteydessä ja koodi tulee esittää myös Kreikkaan saapuessa. QR-koodin puuttuminen evää lennolle pääsyn. Mikäli saavut Kreikkaan ilman voimassa olevaa QR-koodia, voit saada sakon (500 e/henkilö).

Voit täyttää lomakkeen täällä.
Lomake on englanninkielinen ja se tulee täyttää englanniksi. Suomenkielisen ohjeistuksen löydät täältä.

Hyödyllistä tietoa

Tutustu alta yleisiin turvallisuustoimenpiteisiin sekä mahdollisiin poikkeusjärjestelyihin Kreikassa.

  • Yleiset turvallisuustoimenpiteet

    Turvaväli:
    1,5 m.

    Suojamaskien käyttö:
    Kreikassa maskeja tulee käyttää julkisissa kulkuvälineissä, lentoasemilla, takseissa, ruuhkaisilla julkisilla paikoilla, hisseissä sekä terveysasemilla ja lääkärin vastaanotolla. Rannoilla maskien käyttöä ei toistaiseksi ole vaadittu.

    Matkustajalomake (Passenger Locator Form):
    Kreikan viranomaiset ovat ilmoittaneet, että 1.7.2020 alkaen jokaisen matkustajan tulee ehdottomasti täyttää matkustajalomake (Passenger Locator Form, PLF) viimeistään 24 tuntia ennen maahan saapumista.

    Lomakkeen täytettyäsi lähettävät Kreikan viranomaiset sinulle sähköpostiin QR-koodin. Koodi lähetetään sinulle keskiyöllä, samana päivänä kun saavut Kreikkaan.

    Tulosta QR-koodi mukaan matkalle tai tallenna se puhelimeesi. Lentoyhtiön henkilökunta tarkistaa sinulta QR-koodin koneeseen nousun yhteydessä ja koodi tulee esittää myös Kreikkaan saapuessa. QR-koodin puuttuminen evää lennolle pääsyn. Mikäli saavut Kreikkaan ilman voimassa olevaa QR-koodia, voit saada sakon (500 e/henkilö).

    Voit täyttää lomakkeen täällä.
    Lomake on englanninkielinen ja se tulee täyttää englanniksi. Suomenkielisen ohjeistuksen löydät täältä.

    Terveystietolomake:
    Henkilökunta jakaa lennolla lomakkeen kaikille matkustajille. Lomake täytetään ja palautetaan maahan saapuessa.

    Karanteeni ja koronatesti:
    Satunnaisilta matkustajilta otetaan maahan saapuessa koronatesti (PCR). Testin jälkeen voit jatkaa matkaasi hotellille. Mikäli testin tulos on positiivinen, sinuun otetaan yhteyttä ja sinun tulee olla 14 päivää karanteenissa Kreikan viranomaisten osoittamassa paikassa. Tällöin Kreikan viranomaiset kattavat karanteenin kulut.

    Mikäli sairastut matkalla:
    Mikäli sairastut matkalla ja sinulla on koronaviruksen oireita, tulee sinun välittömästi ilmoittaa asiasta hotellillesi. Hotellilla on velvollisuus ilmoittaa sairastumisestasi paikallisille viranomaisille, jotka lähettävät lääkärin luoksesi tekemään koronatestin. Lääkärikäynnistä ja testistä aiheutuneet kulut tulee matkustajan itse hoitaa. Siksi suosittelemme, että tarkistat etukäteen, että matkavakuutuksesi kattaa tämänkaltaiset kulut.

    Hotellihuoneen siivous:
    Kreikassa hotellihuoneet siivotaan asiakkaan pyynnöstä. Mikäli haluat huoneesi siivottavan, ota yhteyttä hotellisi vastaanottoon. Vastaanotosta varmistetaan, että siivous tehdään.

    Pysy ajantasalla:
    Suomen suurlähetystö Ateenassa
    Ateenan lentokenttä
    National Public Healt Organisation

  • Hotellitietoa

    Vallitsevista olosuhteista ja paikallisista määräyksistä johtuen, kesällä 2020 hotellien palveluihin, aukioloaikoihin ja ohjelmiin saattaa tulla muutoksia.

    • Hotellin ravintoloissa tulee käyttää suojamaskia. Suojamaskin käyttöä suositellaan myös muissa hotellin julkisissa tiloissa, kuten aulassa ja vastaanotossa.
    • Hotellihuoneiden siivousta Kreikassa on rajoitettu. Huoneet siivotaan n. 1-2 kertaa viikon aikana, tai asiakkaan pyynnöstä. Kun haluat, että huoneesi siivotaan, ota yhteyttä hotellin vastaanottoon. Vastaanotto varmistaa, että siivous tehdään.
    • Pyyhkeet vaihdetaan n. 1-2 kertaa viikossa (yllä lisätietoa siivouksesta).
    • Noutopöydissä ei ole itsepalvelua. Tarjonnan määrä saattaa vaihdella ja uusia toimintatapoja saatetaan ottaa ravintoloissa käyttöön lyhyelläkin varoitusajalla. À la carte -ravintoloista osa on avoinna. Välipalojen tarjoilua on rajoitettu.
    • Hotellien kylpylöiden tarjonta on rajoitettu. Osa palveluista, kuten sauna, hamam ja porealtaat, voivat olla ajoittain suljettu.
    • Sisäaltaat on suljettu uusien paikallisten määräysten vuoksi.
    • Kuntosali on asiakkaiden käytössä rajoitetusti. Kuntosalivuoro tulee varata etukäteen ja yksi vuoro voi kestää korkeintaan 30 minuuttia.
  • Nähtävyydet, ravintolat ja kaupat

    Rannat:
    Avoinna

    Ravintolat:
    Avoinna

    Nähtävyydet:
    Avoinna, tietyin rajoituksin

    Elintarvikekaupat:
    Avoinna

    Muut aktiviteetit:
    Avoinna, tietyin rajoituksin

    Lisätietoa saat tarvittaessa TUIn oppailta TUI-sovelluksen kautta.