Inspiration
7 hyvää tapaa, jotka kannattaa tuoda lomalta kotiin

7 hyvää tapaa, jotka kannattaa tuoda lomalta kotiin

2018-10-21

Ihanan loman jälkeen on hyvä miettiä, mitä tapoja lomalta voisi tuoda kotiinkin, ja kuinka yksinkertaisilla asioilla hyvinvointia voi lisätä arjessakin. Nämä 7 hyvää tapaa tekevät seuraavan loman odotuksestakin helpompaa ja kivempaa.

1. Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia

Auringossa kypsyneet appelsiinit ja rapsakat vesimeloniviipaleet ihastuttavat hotellien aamiaispöydissä. Hedelmät saavat auringon paistamaan kotikeittiössäkin. Leikkaa meheviä hedelmäviipaleita salaatteihin tai paista ohuita omenaviipaleita sokerissa ja kanelissa – tarjoile vaniljakastikkeen tai jäätelön kanssa. Jos haluat unelmoida itsesi lämpimämmille leveysasteille, valmista mangosmoothie, johon tarvitset vain 4 ainesosaa.

Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia loman jälkeenkin.

2. Rajoita ruutuaikaa

Tokihan me lomallakin vilkuilemme sosiaaliseen mediaan, mutta jo muutaman päivän kuluttua alamme vieroittua laitteista ja aurinko ja uiminen vievät voiton tilapäivityksistä. Älypuhelinkin saa levätä rauhassa pidempiä ja pidempiä jaksoja, ilman että edes ajattelemme sitä.
Kokeile tätä myös kotona. Dekkari toimii yhtä hyvin kotisohvalla kuin aurinkotuolissakin. Älä tuhlaa iltojasi eri ruutujen äärellä surffailuun. Käyttäkää aikaa yhdessä pelailuun: yatzya, Unoa, Afrikan tähteä…

3. Perhepromenadit

Monessa lomakohteessa ihanat, pitkät rantakävelyt yhdessä koko perheen kanssa kuuluvat ehdottomasti päivittäiseen lomaohjelmaan. Mutta tokihan voimme käydä kävelyillä kotikaduillakin. Keskustelkaa päivän tapahtumista, lomamuistoista tai suunnitelkaa seuraavaa matkaa. Kävelyseuraksi kelpaa tietysti myös paras ystävä.

Nautitko perhepromenadeista lomamatkoilla? Kannattaa kokeilla myös kotikaduilla.

4. Ylös, ulos ja lenkille

Älä stressaa itseäsi uusilla, kovilla treenitavoitteilla, mutta jatka pyöräilyä, kävelyä ja uintia, kuten lomallakin. Ulkoilmasta nauttiminen on hyvä tapa välttyä ”loman jälkeiseltä depressiolta”.

5. Siesta

Tee, kuten Espanjassa: Pidä siestaa! Pienet päikkärit vaikkapa lauantai-iltapäivänä, intensiivisen työviikon jälkeen, tulevat varmasti tarpeeseen. Eikä sinun välttämättä tarvitse edes nukahtaa, pieni lepohetki, meditaatio- tai mindfulness-harjoitus irroittaa myös mukavasti arjen kiireistä.

6. Smile

Tee kuten Thaimaassa: Hymyile! Thaimaa tunnetaan “hymyjen maana” ja törmäät siellä hymyyn kaikkialla. Vaikka harmaassa betoniviidakossa hymy ei ole ehkä niin herkässä kuin Khao Lakin rannoilla, kannattaa yrittää hymyillä, vaikka hieman väkisinkin. Nimittäin tehohymy voi hämätä jopa omia aivojasi, jotka tulkitsevat että olet onnellinen ja lähettävät onnellisuussignaaleja eteenpäin kehossasi.

Thaimaassa löytyy aina syitä hymyillä. Kokeile sinäkin!

7. Kokeile uusia asiota

Tutustuminen uusiin kulttuureihin tai eksoottisten ruokien maistelu, ovat matkailun kohokohtia, ja usein niistä muodostuvat vahvimmat lomamuistomme. Kokeile uusia asioita kotonakin. Se voi olla jotain niinkin yksinkertaista kuin uuden reitin valitseminen työmatkaan tai uuden lounasravintolan kokeileminen. Tai viikonlopunvietto uudella tavalla, uusi harrastus tai aktiviteetti. Kokeile kiipeilyä tai akvarellimaalausta tai opiskele uutta kieltä – siitä voi olla iloa ja hyötyä seuraavalla matkallasi ¿a que si?