Inspiration
Pics or didn’t happen – lomavalokuvauksen edistysaskeleet

Pics or didn’t happen – lomavalokuvauksen edistysaskeleet

2017-11-15

Valokuvaus on yksi parhaita asioita, joita matkailulle on tapahtunut. Valokuvauksen alkuaikoina matkailija joutui kantamaan mukanaan minikokoista valokuvauslaboratoriota, mutta nykyään lomakuvat siirtyvät jopa koko maailman ihmeteltäviksi yhdellä klikkauksella.

Valokuvauksen keksiminen ja keksinnön nopea leviäminen 1840-luvulta lähtien tuli kuin tilauksesta erityisesti matkailijoille. Pientä valokuvauslaboratoriota ja pimiötelttaa kannettiin mukana maailman ääriin ja aikaisempiin piirroksiin ja maalauksiin verrattuna valokuva ei enää ollut vain taiteilijan oma näkemys tietystä paikasta. 1800-luvun loppuun mennessä suuret massat saivatkin jo ottaa matkalle mukaansa helppokäyttöisen ja halvan ”Kodakin”.

Lomakuvat välittävät edelleen katsojalleen jotain olennaista ja tärkeää. Pian valokuvauksen keksimisen jälkeen haluttiin toki kertoa myös kotona odottaville omaisille maailman ihmeistä, ja mikäpä sen helpompaa, kuin kertoa se postikortilla. Matkakohteen kioskeissa myytävät maisemakortit esittivät juuri niitä samoja kohteita, joista jo kotona luetut valokuvausoppaat kertoivat tekstein ja kuvin.

Maailman ensimmäinen postikortti

Maailman ensimmäisen postikortin kerrotaan olevan vuonna 1869 Itävalta-Unkarin hallituksen aloitteesta levitykseen laskettu Corres-pondenz-Karte eli postin kuljetettavaksi tarkoitettu pahvinen kortti. Maisemapostikorttien suosio vieraista maista lomatunnelmien välittäjänä ei ole aikojen kuluessa juurikaan haihtunut – vaikka näin vuonna 2017 sosiaalinen media kilpaileekin vahvasti perinteisten korttitervehdysten kanssa.

Sosiaalinen media

Pitkä on matka 1800-luvun Kodakeista tähän päivään. Sosiaalinen media ja erilaiset kuvapalvelut ovat vakiinnuttaneet asemansa lomatunnelmien ja maisemien välittäjinä.

Lomamuistojen ja terveisten ikuistamiseen ja lomaterveisten välittämiseen kotijoukoille käytämme yhä enemmän sosiaalista mediaa. Näiden ”sähköisten postikorttien” terveiset eivät siis välity ainoastaan sukulaisille ja ystäville, vaan erilaiset kuvapalvelut, kuten Instagram, ovat tuoneet kuvat kotialbumeista verkkoon parhaimmillaan reaaliajassa koko maailman ihmeteltäväksi.

Sosiaalinen media on yhä enemmän myös markkinointikanava, josta matkailijat saavat myös ideoita ja vinkkejä. Kuvapalvelut toimivatkin siis myös hakukoneina. Hashtagien eli sosiaalisen median aihetunnisteiden avulla on helppo suodattaa juuri sen oman tulevan matkakohteen tunnelmia, ja fiilistellä matkaa jo etukäteen. Parhaimmillaan sosaalisen median avulla voi päätyä paikkoihin, joita ei tavallisista matkaoppaista ikinä löytäisi.

Valokuvaus on tärkeä osa matkailua

Sosiaalisessa mediassa halutaan jakaa pääasiassa positiivista sisältöä. Maisemien, tilanteiden ja ihmisten kiiltokuvamaisuus korostuu. Erilaisilla filttereillä saadaan hieman pilvisestäkin päivästä kirkas, ja katsoja voi melkein tuntea D-vitamiinin erittyvän kuvasta.

Kuvien tuunaus ja parantelu ei tosin ole mitään uutta, vaan sillä on pitkä historia asioiden peittelyssä tai ilmaisemisessa parhain päin. Kuvista on kautta aikojen poistettu muun muassa epätoivottuja henkilöitä, epäkohtia ja kauneusvirheitä. Tämä oli aikanaan hyvin tavanomaista ja täysin hyväksyttävää.

Nykyään lomakuvia otetaan myös vain ja ainoastaan sosiaalista mediaa varten, kuvakulmia suunnitellaan äärimmäisellä ammattitaidolla ja kokonaisia tilanteita jopa lavastetaan kuvaa varten. Nykyään ei onneksi tarvitse huolehtia filmirullan riittävyydestä tai odotella kuvia postiluukusta saapuviksi. Kuvat voi tarkistaa, muokata ja tallentaa tai poistaa saman tien – ja muistikorteilla riittää tilaa!

”Pics or didn’t happen” – kukapa uskoisi, että olet matkalla edes ollut, jos et sitä kuvin ja terveisin sosiaalisessa mediassa raportoi.

Lähteet: 
Kostiainen & al. (2004) Matkailijan ihmeellinen maailma. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki.
Sami Takala, Todellisuus Instagramin matkakuvien takana voi yllättää turistin – idyllisen kauniin riisipellon vieressä onkin krääsäkojuja ja mopoja. www.hs.fi/matka/art-2000005426089.html.