Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa matkavarausten maksuttomasta muutosoikeudesta ja rahanpalautuksista sekä lisätietoa koronaviruksen vaikutuksesta matkoihin.

Tietoa matkustussuositusten muuttumisesta

Suomen hallituksen uuden ilmoituksen mukaan 12.10.2020 alkaen matkustussuositukset ovat muuttumassa Kyproksen osalta. Noudatamme näitä suosituksia ja perumme lomamatkat Kyprokselle 9.11.2020 asti. Olemme lähtöpäiväjärjestyksessä yhteydessä asiakkaisiimme, joiden matkoja peruutukset koskevat ja tulemme tarjoamaan mahdollisuutta siirtää lomamatkaa, muussa tapauksessa matka perutaan automaattisesti ja asiakas saa täyden rahanpalautuksen.

Asiakaspalveluumme tulee tällä hetkellä paljon kyselyitä ja se on ruuhkautunut. Huomioittehan, että toivomme teidän ottavan meihin yhteyttä vain, jos haluatte siirtää matkanne. Muussa tapauksessa peruuntuu matka automaattisesti ja matkasta maksamanne hinta palautetaan.

Peruttujen matkojen rahanpalautukset

Käsittelemme kaikkien matkojen rahanpalautukset mahdollisimman nopeasti. Käsittelemme tällä hetkellä touko-syyskuun matkojen palautuksia. Huomioithan, että poikkeuksia saattaa esiintyä maksutavoista johtuen. Automaattijärjestelmän myötä olemme saaneet nopeutettua palautusten käsittelyä. Jos esimerkiksi olet maksanut osan matkastasi lahjakortilla tai jos tilinumerotiedot ovat puutteelliset, olemme sinuun henkilökohtaisesti yhteydessä. Rahanpalautus näkyy asiakkaalla noin 2–5 arkipäivän kuluttua palautuksesta.

Mikäli odotat korvausta aikaistetusta paluumatkasta, etkä ole vielä ottanut yhteyttä laadunkehitykseemme, katso lisätietoja täältä.

  • Perutaanko matkani automaattisesti ilman, että minun tarvitsee tehdä jotain?

    Kyllä, jos matkasi lähtöpäivä on ajalla, jolloin ulkoministeriön liikenteen rajoittamista koskevat säännökset Suomen ulkorajoilla ovat voimassa, perutaan matkasi automaattisesti. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Lähetämme sinulle lisätietoja eri vaihtoehdoista varauksella olevaan sähköpostiin. Voit muuttaa lomasi tai valita rahanpalautuksen. Käsittelemme kaikki rahanpalautukset vuorollaan. Valitettavasti rahanpalautuksissa kestää tavallista pidempään, joten toivomme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä tässä erityisessä tilanteessa.

  • Saanko useamman kuin yhden sähköpostin?

    Jos matkasi on varattu ajankohdalle, jolloin matkustusrajoitukset ovat voimassa, lähetämme sinulle varauksella olevaan sähköpostiin tiedon matkasi peruuntumisesta. Voit joko muuttaa lomasi tai peruuttaa sen, ja valintasi mukaan saat sähköpostin, jossa kerrotaan uuden matkan varaamisesta tai matkasi peruuttamisesta. Tarkistathan ettei sähköposti ole päätynyt roskapostiisi. Huomaathan, että rahanpalautusta ei suoriteta yhtäaikaisesti peruutusilmoituksen kanssa. Erillistä sähköpostia ei lähetetä rahanpalautuksen yhteydessä, joten seuraathan palautusta maksutapasi mukaan.

  • Palautetaanko matkasta maksamani summa kokonaisuudessaan?

    Kyllä, noudatamme matkapakettiehtoja, joiden mukaan palautamme rahat kaikista matkapaketeista, joiden lähtöpäivä osuu ajankohtaan, jolloin matkustusrajoitukset ovat voimassa. Palautamme koko matkan summan, mukaan lukien varausmaksun.

  • Mitä tapahtuu, jos TUI ajautuu konkurssiin?

    TUI on yksi maailman suurimmista matkanjärjestäjistä, ja olemme ammattitaitoinen ja taloudellisesti vakaa yritys. Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme voivat olla turvallisin mielin. Toimimme nopeasti COVID-19-tilanteen hallitsemiseksi pitkällä tähtäimellä. Matkapakettilain mukaan asiakkaiden rahat on turvattu matkanjärjestäjän asettamalla vakuudella. Tästä voit lukea lisää matkapakettilaista.

  • Miksi rahanpalautus kestää niin kauan?

    Kaikki asiakkaamme, joita asia koskee, tulevat vuorollaan saamaan rahansa takaisin. Olemme tällä hetkellä kuitenkin erityisessä tilanteessa ja työmäärämme on tavallista suurempi. Valitettavasti rahanpalautukset tulevat tämän vuoksi viivästymään. Pahoittelemme asiaa ja siitä aiheutuvaa harmia, mutta yritämme saada rahanpalautukset asiakkaillemme niin pian kuin mahdollista.

  • Pitääkö minun maksaa loppumaksu?

    Ei, mikäli sinulla on varattuna matka, jonka lähtöpäivä on 15.7.2020 tai sitä ennen, ei sinun tarvitsee maksaa loppumaksua. Jo maksettu summa tullaan palauttamaan sinulle.

  • Miten ja milloin saan matkastani rahanpalautuksen?

    Käsittelemme kaikkien matkojen rahanpalautukset vuorollaan.

    Maksettu summa palautetaan luottokortille tai lahjakortille, jolla matka on maksettu. Jos olet maksanut pankkisiirrolla tai verkkopankin kautta palautetaan summa antamallesi tilille. Jos olet käyttänyt eri maksutapoja, esimerkiksi lahjakorttia ja luottokorttia, palautetaan rahat vastaavasti luottokortille tai lahjakortille. Huomioithan, että maksujen välillä voi kestää useampia päiviä, johtuen eri maksutapojen palautusten kestoista.

  • Voinko seurata rahanpalautuksen etenemistä?

    Erityistilanteesta, rahanpalautusten suuresta määrästä ja maksutapojen eri käsittelyajoista johtuen on valitettavasti mahdotonta luvata rahanpalautusta tietylle ajankohdalle. Kaikki asiakkaamme, joita asia koskee, tulevat saamaan rahansa takaisin. Pahoittelemme vielä kertaalleen asiasta aiheutuvaa harmia.

  • Maksoin matkani lahjakortilla, kuinka rahanpalautus tapahtuu?

    Jos maksoit matkasi lahjakortilla, saat lahjakortin, joka on kirjattu samalle summalle kuin millä suoritit maksun.

Lomalta palanneet

Olemme keränneet tähän tietoa niille, jotka ovat palanneet lomaltaan ulkoministeriön matkustussuositusten muututtua.

  • Karanteenikorvaus

    Jokainen karanteenitilanne on erilainen ja paikalliset viranomaiset tekevät päätökset. Tämän vuoksi emme voi määritellä tyypillistä karanteelitilannetta. Jos karanteeni jatkui normaalin paluupäiväsi jälkeen, pyydämme sinua olemaan yhteydessä vakuutusyhtiöösi. Pyydämme asiakkaitamme tarkistamaan mitä heidän matkavakuutukseensa sisältyy.

  • Korvaus aikaistetusta paluumatkasta

    Jos matkasi lyheni aikaistetun kotiinpaluun vuoksi, voit saada matkasi hinnasta palautuksen, joka vastaa käyttämättä jäänyttä oloaikaa lomakohteessa. Mikäli et ole vielä saanut viestiä asiaan liittyen, olethan yhteydessä laadunkehitysosastoomme.

  • Korvaus saapumisesta toiselle lentokentälle

    Pienelle joukolle matkustajista tarvitaan erityisratkaisuja, Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi paluulento reititetään normaalista poikkeavasti, lennolla on välilaskuja ja odotusajat ovat pidemmät. Tietyissä tilanteissa voit joutua itse järjestämään kuljetuksen alkuperäiselle lentokentälle. Lähetäthän tällöin kuitin kustannuksista laadunkehitysosastollemme, niin käsittelemme korvausvaatimukset tapauskohtaisesti.

  • Korvaus jos aikaistit paluumatkan omasta tahdostasi

    Huomioithan, että voit saada matkasi hinnasta palautuksen ainoastaan siinä tapauksessa, että paluulentosi on TUIn järjestämä. Jos olet itse perunut matkasi aikaisemmin, palautusta ei makseta.