Palau de la Música Catalana

Barcelona on kaupunki jossa kulttuuri ja arkkitehtuuri kulkevat käsi kädessä. Antoni Gaudin rakennukset ovat muodostuneet kaupungin symboleiksi, mutta myös muut arkkitehdit ovat onnistuneet jättämään kädenjälkensä kaupungin nähtävyyksiin.

Maailmanperintökohde vuodesta 1997

Yksi heistä on espanjalais-katalonialainen arkkitehti Lluís Domènech, joka rakensi konserttitalo Palau de la Música Catalanan. Nimi voidaan kääntää katalonialaiseksi musiikkipalatsiksi. Ja paikka on todella nimensä veroinen! Sisustus on kuin suoraan sadusta ja paikka sopisi mainiosti vaikka tanssijaisiin.

Rakennus rakennettiin 1900- luvun alussa, tarkemmin ottaen vuosien 1905 – 1908 välillä. Konserttitalo on vuodesta 1997 lähtien kuulunut UNESCON maailmanperintökohteisiin ja on nykyisin yksi Barcelonan arvostetuimmista rakennuksista.

Kritisoitiin akustiikastaan

Huolimatta rakennuksen loisteliaisuudesta ja prameudesta, arkkitehti Lluís Domènech ei onnistunut luomaan sellaista akustiikkaa, joka konserttitalossa odotetaan olevan. Musiikkipalatsi sai osakseen runsaasti kritiikkiä huonosta akustiikastaan ja 1920- luvun lopulla väittely kävi kuumana siitä, pitäisikö koko rakennus purkaa. Rakennus sai kuitenkin jäädä paikoilleen ja remontin jälkeen myös akustiikka saatiin odotusten mukaiseksi.

Palatsissa on kuusi erilaista huonetta, joissa jokaisessa on uniikki tyyli. Kaikkein arvostetuin huone on kiistämättä suuri konserttihalli “La Sala de Conciertos”. Koko tila kylpee valossa ja katto on suunniteltu kuin suureksi taideteokseksi, jonka auringonmuotoinen kattoikkuna kruunaa kokonaisuuden. Pieni palatsi ”Petit Palau” on pienempi konserttihalli, joka on tarkoitettu kamarikonserteille tai ylipäätään pienemmille konserteille. Kuoron harjoitteluhuone on nimeltään La Sala de Ensayo del Orfeó Català, ja tätä huonetta käytetään lisäksi opetus- sekä esitelmienpitotilana. Kolme muuta huonetta musiikkipalatsissa toimivat monipuolisesti kokoushuoneista oleskelutiloihin.

Palau de la Música Catalana sijaitsee osoitteessa Palau de la Música, 4-6.