Ajankohtaista

Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Muut kysymykset

Kuinka aikaisin minun tulee saapua lentokentälle?

Saavuthan lentoasemalle hyvissä ajoin, sillä lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksessa voi olla jonoa.  Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtöselvitystiskit avataan n. 2-2,5 tuntia ennen lennon lähtöä ja suosittelemme, että saavut lentokentälle viimeistään kaksi tuntia ennen lennon lähtöaikaa.

Monet lentoasemat julkaisevat tietoa suositelluista saapumisajoista ja arvioiduista jonotusajoista nettisivuillaan. Lue lisää Finavian sivuilta.

Valmistaudu turvatarkastukseen seuraamalla näitä ohjeita. Muistathan noudattaa sääntöjä sallituista nestemääristä käsimatkatavaroissa. Näin jonot turvatarkastukseen liikkuvat mahdollisimman sujuvasti. 

Kuinka kauan rahanpalautuksessa kestää?

Teemme parhaamme käsitelläksemme kaikki rahanpalautukset viiden (5) arkipäivän sisällä. Huomioithan, että poikkeuksia saattaa esiintyä maksutavoista johtuen. Jos esimerkiksi olet maksanut osan matkastasi lahjakortilla tai jos tilinumerotiedot ovat puutteelliset, olemme sinuun henkilökohtaisesti yhteydessä.

Rahat palautetaan samalle luottokortille, jolla alun perin maksoit lomasi. Jos olet maksanut tilisiirrolla/verkkopankin kautta, tarvitsemme palautusta varten tilitietosi ja voit käydä täyttämässä ne tämän linkin kautta. Jos maksoit matkasi TUIn lahjakortilla, saat uuden lahjakortin, joka on kirjattu samalle summalle kuin millä suoritit maksun. 

Mikäli asiasi koskee matkasi lisäpalveluiden rahojen palautusta, kuten istumapaikkoja lennolla, taxfree-ostoksia tai retkiä, löydät lisätietoja alla:

Istumapaikat ja muut lentoyhtiöltä varatut lisäpalvelut: 
TUIfly (BLX) lennot: Lentoyhtiö palauttaa automaattisesti lisäpalveluista maksamasi rahat samalle luottokortille, jolla palvelut maksettiin, mikäli takaisinmaksu on mahdollinen. 
Muut lentoyhtiöt: Olethan yhteydessä kyseisen lentoyhtiön asiakaspalveluun takaisinmaksun pyytämistä varten. Huomioithan, ettei rahanpalautus aina ole mahdollinen. 

Taxfree:
Jos olet tilannut taxfree ostoksia, olethan yhteydessä lentoyhtiön taxfree asiakaspalveluun.

Retket:
Mikäli varaamasi matka peruuntuu ja olit varannut kauttamme retken, voit peruuttaa varauksesi retkisivustoltamme täältä. Huomioithan, että kirjautuminen tapahtuu retken varausnumerolla. 
Jos TUI peruu varaamasi retken, otamme sinuun yhteyttä ja saat rahanpalautuksen automaattisesti. 

Kuinka kauan uuden passin saaminen kestää tällä hetkellä?

Poliisi on tiedottanut, että heidän passi- ja henkilökorttipalvelut ovat ruuhkautuneet kasvaneen kysynnän seurauksena. 

Jos olet matkustamassa ulkomaille, suosittelemme passihakemuksen jättämistä mahdollisimman pian. Jos matkustat EU/Schengen-alueen sisällä ja olet Suomen kansalainen, voimassaoleva henkilökortti käy myös matkustusasiakirjana. 

Jos tarvitset uuden passin tai henkilökortin, voit asioida millä tahansa poliisiasemalla Suomessa. Monet poliisiasemat ottavat vastaan myös ilman ajanvarausta, mutta odotusajat voivat olla pitkiä. Lue lisää Poliisin sivuita. Lue lisää eri matkakohteidemme passi- ja viisumisäännöistä täällä. 

Lentääkö TUI fly Boeing 737 MAX 9 -konetyypillä?

Lentoyhtiömme TUI fly Nordicin laivastossa ei ole Boeing 737 MAX 9 -mallisia koneita. 

Matkustajiemme turvallisuus on TUIlle ensisijaisen tärkeää. Noudatamme aina lentokonevalmistajien sekä ilmailuviranomaisten (Euroopassa EASA ja Yhdysvalloissa FAA) suosituksia.

Millaiset maahantulovaatimukset lomakohteessani on? Tuleeko minun täyttää maahantulokaavake?

Monet maat ovat lieventäneet maahantuloon liittyviä rajoituksiaan tai poistaneet ne kokonaan. Tämä helpottaa matkailijan elämää huomattavasti. Maahantulovaatimuksissa voi kuitenkin olla maakohtaisia eroja. 

Jotkut lomakohteistamme vaativat maahan saapuvilta matkailijoilta todistuksen täyden rokotussarjan saamisesta tai tuoreen negatiivisen koronatestituloksen. Tietyt matkakohteet edellyttävät myös pakollisen matkustajalomakkeen täyttämistä ennen lähtöä. Lomakkeeseen täytetään mm. yhteystietosi, tiedot majoituksestasi kohteessa sekä testi/rokotustietosi.

Täältä löydät maahantulovaatimukset koskien kaikkia kohteita, jonne lennämme lomalennoilla >>

Jos olet varannut matkan reittilennoilla etkä löydä matkakohdettasi yllä olevan linkin takaa, voit lukea maahantulovaatimuksista lisää Ulkoministeriön Finland Abroad -sivustolta.

Miten Ukrainan tilanne vaikuttaa TUIn matkoihin?

Miten Ukrainan tilanne vaikuttaa matkaani?  
Asiakkaidemme turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää ja noudatamme aina Ulkoministeriön sekä paikallisten viranomaisten suosituksia. Lentoyhtiömme ei liikennöi riskialueilla. Seuraamme tarkasti tilanteen kehittymistä ja olemme sinuun yhteydessä, mikäli tilanne jollain tavalla vaikuttaisi matkaasi.

Miten saan tiedon, jos matkaani tulee muutoksia?
Jos matkaasi jostain syystä tulisi muutoksia, ilmoitamme asiasta sinulle sähköpostitse tai puhelimitse. Tarkistathan, että varauksellasi on oikea sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Mikäli emme pysty toteuttamaan varaamaasi matkaa, tarjoamme sinulle mahdollisuuden varata uusi matka tai palautamme matkasi hinnan kokonaisuudessaan.

Lentääkö TUI Ukrainan tai Venäjän ilmatilassa?
Lentoyhtiömme ei liikennöi riskialueilla.

Miten Ukrainan tilanne vaikuttaa TUIhin yrityksenä?
TUI Nordic on osa TUI Group –matkanjärjestäjäkonsernia. TUI Groupin yritysjohto on Saksassa ja TUI on saksalainen pörssiyhtiö. Lue lisää TUI Groupista täällä.
TUI Group on yksi maailman suurimmista matkailualan yrityksistä. Olemme vakaa ja turvallinen yritys ja asiakkaanamme matkapakettiehdot ovat turvanasi. Lue lisää täällä.

Mitä minun tulee huomioida, jos haluan matkustaa lähiaikoina?

Seuraamme jatkuvasti tilannetta kaikissa kohteissamme ja mahdollisissa poikkeustilanteissa olemme sinuun yhteydessä. Voit siis odottaa lomaasi rauhallisin mielin. 

Monet maat ovat poistaneet koronavirukseen liittyvät rajoitukset kokonaan, mikä helpottaa matkailijan elämää huomattavasti. Maahantulosäännöt vaihtelevat kuitenkin maittain ja säännöt voivat muuttua lyhyelläkin varoitusajalla, joten on tärkeää, että tarkistat ajantasaiset tiedot ennen matkalle lähtöä. 

 Tässä on muutama asia, jotka on hyvä huomioida matkaa suunnitellessa:

-Passi ja viisumi. Varmista, että passisi on voimassa tarpeeksi pitkään matkan jälkeen. Täällä löydät maakohtaiset tiedot, kauanko matkan jälkeen passin tulee olla voimassa sekä tarvitaanko matkakohteeseesi viisumia. 

-Matkavakuutus. Tarkistathan, että sinulla on kattava matkavakuutus. Lue lisää Allianzin matkavakuutuksesta, jonka voit ostaa TUIlta matkavarauksen yhteydessä. 

-Maahantulovaatimukset. Yksittäiset lomakohteet saattavat edelleen vaatia koronatodistuksen, esim. rokotustodistuksen tai tuoreen negatiivisen testituloksen saapuvilta matkustajilta. On myös olemassa maita, jotka edelleen vaativat matkustajalomakkeen kaikilta matkustajilta. Löydät tietoa oman matkakohteesi maahantulosäännöistä täällä. 

Mitä minun tulisi tietää koronasta liittyen matkaani?

Tähän olemme koonneet yleistä tietoa siitä, mitä sinun tulisi matkustajana tietää koronasta.

Tarvitsenko matkalleni koronatestiä? 
Monet maat ovat lieventäneet maahantuloon liittyviä rajoituksiaan tai poistaneet ne kokonaan. Tämä helpottaa matkailijan elämää huomattavasti. Maahantulovaatimuksissa voi kuitenkin olla maakohtaisia eroja. 
Lue lisää matkakohteiden vaatimuksista täältä.

Mitä tapahtuu jos sairastun ennen matkaa tai matkan aikana? 

Tietoa, mitä tapahtuu, jos sairastut ennen matkaa tai matkasi aikana, löydät täältä.

Mikä on koronapassi? 
Koronapassi todistaa, että olet rokotettu, sairastanut koronan aiemmin tai olet saanut negatiivisen koronatestituloksen. Saatat yhä tarvita koronapassia matkustaessasi, mutta tämä riippuu matkakohteesta. Matkustajana on sinun vastuullasi tietää, mitä vaatimuksia matkakohteessasi on. 
Lisätietoja koronapassista ja miten ladata omasi löydät täältä.

Mitä tapahtuu jos matkani perutaan?

Olemme sinuun yhteydessä, jos varaamaasi matkaan tulee muutoksia. Sinun ei tarvitse olla meihin yhteydessä.

Teemme jatkuvasti yhteistyötä Ulkoministeriön sekä matkakohteidemme paikallisten viranomaisten kanssa ja noudatamme heidän suosituksiaan.  Voit varata ja matkustaa turvallisin mielin. Mikäli Ulkoministeriö suosittelee välttämään matkustamista varaamaasi lomakohteeseen tai matkan toteuttaminen, esim. maahantulovaatimusten tai lento-ohjelman muutosten takia, ei ole mahdollista, tarjoamme sinulle mahdollisuuden muuttaa varauksesi toiseen kohteeseen tai ajankohtaan. Mikäli et halua muuttaa varaustasi, palautamme sinulle maksamasi summan.
 

Mitä tapahtuu jos sairastun ennen matkaa tai matkan aikana?

Tietoa, mitä tapahtuu, jos sairastut ennen matkaa tai matkasi aikana, löydät täältä. 

Tarkistathan, että sinulla on kattava matkavakuutus, joka on voimassa matkasi ajan. Eri vakuutusyhtiöiden ja vakuutusten ehdot vaihtelevat, joten suosittelemme tarkistamaan matkavakuutuksesi korvausehdot hyvissä ajoin ennen matkaa. TUIn kautta voit varata Allianzin matkavakuutuksen, joka kattaa esim. äkillisen  matkasairauden (myös epidemian tai pandemian kuten covid-19 aiheuttaman) tai tapaturman aiheuttamat hoitokulut ilman ylärajaa. Tutustu Allianzin eri matkavakuutustyyppeihin ja niiden ehtoihin täällä. 

Vaikuttaako polttoaineen hinnannousu matkaani?

TUIn matkapaketeissa on hintatakuu, joka suojaa asiakkaitamme kuljetuskustannusten, kuten esim. polttoaineen hinnanmuutoksilta. 

Lomalennoilla toteutettavissa matkapaketeissa hintatakuu astuu voimaan, kun matkan varausmaksu on suoritettu. Reittilennoilla toteutettavissa matkapaketeissa hintatakuu astuu voimaan, kun koko matkapaketin hinta on maksettu. Hintatakuu ei koske pelkän lennon varauksia.

Tällä hetkellä on vaikea ennakoida, miten polttoaineen hinta tulevaisuudessa vaikuttaa matkojen hintoihin, mutta hintatakuun ansiosta sinä, jolla on jo varattu ja maksettu matka, voit odottaa tulevaa lomaasi levollisin mielin. 

Lisätietoa matkapakettien hinnanmuutoksista löydät matkaehdoistamme (kts. kohta 8). 

Voinko varata istumapaikat Jettimen lennolle?

Alla vastaukset muutamiin yleisiin kysymyksiin liittyen lentoyhtiö Jettimeen: 

Milloin pääsen varaamaan istumapaikkoja ja muita lisäpalveluja Jettimen lennolle?
Istumapaikat ja muut lisäpalvelut ovat varattavissa alkaen noin 3-6 kk ennen matkaa. Jos matkaasi on enemmän aikaa, eikä kirjautuminen Jettimen varausjärjestelmään onnistu, pyydämme sinua kokeilemaan uudestaan myöhemmin lähempänä lennon lähtöpäivää. 

Pääset varaamaan lisäpalveluja Jettimen lennoille klikkaamalla tästä. 

Olin varannut Jettimen lennolle lisäpalveluita (esim. istumapaikat) ja matkani peruuntui, miten käy rahanpalautuksen?
Jos peruit matkasi itse, voit saada paikkavarauksesta maksamasi rahat takaisin, kunhan matkan peruutus tapahtuu viimeistään neljä päivää ennen lähtöä. Ota tässä tapauksessa yhteyttä Jettimen asiakaspalveluun takaisinmaksun saamiseksi. 
Jos matkasi peruuntui tai lentoyhtiö vaihtui TUIn toimesta, istumapaikoista ja muista lisäpalveluista maksettu summa palautetaan automaattisesti samalle luottokortille, jolta maksu alun perin suoritettiin. 
 

Olen ostanut Jettimen lennolle tax free –tuotteita ja matkani peruuntui, saanko etukäteen maksetuista tuotteista rahat takaisin?
Kyllä, ennakkoon maksetuista tax free –tuotteista saa täyden rahapalautuksen. Matkustajan tulee olla yhteydessä suoraan tax free –palveluun: https://jettime.airshoppen.com/fi/

Lue lisää Jettimestä tästä. 

Aiheet

Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.

Etkö löytänyt vastausta?

Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.

Ota yhteyttä