Yleisimmät kysymykset
Löydä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.
Kuinka aikaisin minun tulee saapua lentokentälle?
Saavuthan lentoasemalle hyvissä ajoin, sillä lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksessa voi olla jonoa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtöselvitystiskit avataan n. 2-2,5 tuntia ennen lennon lähtöä ja suosittelemme, että saavut lentokentälle viimeistään kaksi tuntia ennen lennon lähtöaikaa.
Monet lentoasemat julkaisevat tietoa suositelluista saapumisajoista ja arvioiduista jonotusajoista nettisivuillaan. Lue lisää Finavian sivuilta.
Valmistaudu turvatarkastukseen seuraamalla näitä ohjeita. Muistathan noudattaa sääntöjä sallituista nestemääristä käsimatkatavaroissa. Näin jonot turvatarkastukseen liikkuvat mahdollisimman sujuvasti.
Täytyykö lentolippu tulostaa?
Matkapaketti lomalennoilla
Matkalippu on todistus matkasta ja se täytyy olla matkalla mukana. Samalla TUIn varausnumerolla matkustaville matkustajille riittää yksi yhteinen lippu. Lipun voi tulostaa myTUI -sivulta aikaisintaan 25 päivää ennen lähtöä, edellyttäen että olet maksanut matkasi loppumaksun ja maksu on rekisteröitynyt TUIlle.
Vaihtoehtoisesti voit tallentaa lipun sähköiseen muotoon ja esittää se matkalla digitaalisesti. Muistathan tässä tapauksessa tallentaa lippu laitteellesi, jotta voit esittää sen, vaikka nettiyhteyttä ei olisi saatavilla.
Jos olet valinnut lisämaksullisen kotiin postitettavan lipun, se lähetetään sinulle noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.
Matkapaketti reittilennoilla
Reittilennolla matkustavat asiakkaamme voivat tulostaa TUIn matkalipun myTUI -sivulta. Matkalippu on tulostettavissa, kun matkaan on alle 21 päivää. Erillistä lentolippua reittilennoilla ei tarvita, sillä liput ovat sähköisiä (ns. "electronic tickets").
En ole tyytyväinen matkaani, mitä teen?
Teemme parhaamme, jotta lomasi sujuisi ongelmitta ja vastaisi odotuksiasi. On tärkeää, että kerrot jo lomasi aikana oppaillemme mahdollisista epäkohdista, koska useimmat virheet voidaan korjata paikan päällä. Jos et ole ilmoittanut virheestä oppaalle loman aikana, ei sinulla ole matkaehtojen mukaan oikeutta korvaukseen matkan jälkeen. Jos virhe on ollut sellainen, jota emme ole onnistuneet korjaamaan loman aikana ilmoituksestasi huolimatta, voit tehdä reklamaation matkan jälkeen.
Huomaa, että:
- Kirjallinen reklamaatio matkasta tulee esittää kohtuullisen ajan sisällä siitä kun havaitsit virheen.
- Jos haluat tehdä reklamaation ennen matkaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
- Jos reklamaatiosi koskee lentomatkaa, vahingoittunutta tai kadonnutta matkatavaraa, voit tehdä reklamaation TUI fly- ja TUI Airways -lentoyhtiöille täyttämällä reklamaatiolomakkeen. Lomake avautuu painamalla sivun alalaidassa olevaa linkkiä. Muiden lentoyhtiöiden yhteystiedot löydä täältä ».
- Jos reklamaatiosi koskee CarTrawlerin kautta vuokrattua autoa, löydät yhteystiedot reklamaatiota varten täältä ».
- Jos asiasi koskee sairastumista, onnettomuutta tai varkautta matkan aikana, ota yhteyttä matkavakuutusyhtiöösi. Jos sinulla on Allianzin matkavakuutus kauttamme, löydät yhteystiedot korvaushakemuksen tekemiseen täältä ».
- Laadunkehitysosastomme vastaa reklamaatioon, kun asian edellyttämät selvitykset on tehty. Tällä hetkellä käsittelyaikamme on enintään 6 viikkoa.
Lähetä lomaa koskeva reklamaatio täyttämällä reklamaatiolomake. Lomake avautuu painamalla alla olevaa linkkiä. Täytä lomake huolellisesti. Voit myös lisätä kuvan tai muun liitetiedoston lomakkeeseen.
Tärkeää tietoa
Matkanjärjestäjä noudattaa korvausasioissa Yleisiä matkapakettiehtoja ja Kuluttajariitalautakunnan suosituksia.
TUI Finland
Laadunkehitys
Konepajankuja 3
00510 Helsinki
Mitä tapahtuu jos sairastun ennen matkaa tai matkan aikana?
Tietoa, mitä tapahtuu, jos sairastut ennen matkaa tai matkasi aikana, löydät täältä.
Tarkistathan, että sinulla on kattava matkavakuutus, joka on voimassa matkasi ajan. Eri vakuutusyhtiöiden ja vakuutusten ehdot vaihtelevat, joten suosittelemme tarkistamaan matkavakuutuksesi korvausehdot hyvissä ajoin ennen matkaa. TUIn kautta voit varata Allianzin matkavakuutuksen, joka kattaa esim. äkillisen matkasairauden (myös epidemian tai pandemian kuten covid-19 aiheuttaman) tai tapaturman aiheuttamat hoitokulut ilman ylärajaa. Tutustu Allianzin eri matkavakuutustyyppeihin ja niiden ehtoihin täällä.
Miten voin varata istumapaikat lentokoneeseen?
Matkapaketti lomalennolla
Useimmilla lomalennoilla voit lisämaksusta varata tietyt istumapaikat etukäteen. Istumapaikat maksetaan luottokortilla paikkavarauksen yhteydessä. Voit varata istumapaikat TUI-sovelluksessa, myTUI -sivulla tai lentoyhtiöltä. Löydät lisätietoa eri lentoyhtiöiden istumapaikkakäytännöistä täältä.
Lentoyhtiöt pyrkivät sijoittamaan samalla varauksella olevat lähekkäin, mutta sitä ei kuitenkaan voida taata. Näin ollen paikat kannattaa varata etukäteen, jos haluat varmistaa sen, että pääset istumaan matkakumppanin tai matkaseurueesi viereen.
Huom! Tällä hetkellä osalle lennoistamme istumapaikkavaraus avautuu normaalia myöhemmin, n. 1-3 kuukautta ennen lähtöä. Jos matkaasi on vielä aikaa, etkä pääse kirjautumaan lentoyhtiön paikkavaraukseen, voi olla, ettei lisäpalvelujen myynti ole vielä alkanut. Kokeile tässä tapauksessa kirjautumista myöhemmin uudestaan.
Matkapaketti reittilennolla
Jos matkustat Norwegianin reittilennolla, ota yhteys asiakaspalveluumme, niin varaamme teille istumapaikat pientä lisämaksua vastaan.
Jos matkustat muilla reittilennoilla, tarkista asia suoraan lentoyhtiöltä.
Millaiset maahantulovaatimukset lomakohteessani on? Tuleeko minun täyttää maahantulokaavake?
Monet maat ovat lieventäneet maahantuloon liittyviä rajoituksiaan tai poistaneet ne kokonaan. Tämä helpottaa matkailijan elämää huomattavasti. Maahantulovaatimuksissa voi kuitenkin olla maakohtaisia eroja.
Jotkut lomakohteistamme vaativat maahan saapuvilta matkailijoilta todistuksen täyden rokotussarjan saamisesta tai tuoreen negatiivisen koronatestituloksen. Tietyt matkakohteet edellyttävät myös pakollisen matkustajalomakkeen täyttämistä ennen lähtöä. Lomakkeeseen täytetään mm. yhteystietosi, tiedot majoituksestasi kohteessa sekä testi/rokotustietosi.
Täältä löydät maahantulovaatimukset koskien kaikkia kohteita, jonne lennämme lomalennoilla >>.
Jos olet varannut matkan reittilennoilla etkä löydä matkakohdettasi yllä olevan linkin takaa, voit lukea maahantulovaatimuksista lisää Ulkoministeriön Finland Abroad -sivustolta.
Kuinka paljon matkan peruuttaminen maksaa?
Toisinaan elämässä sattuu odottamattomia asioita ja matkalle lähteminen ei aikaisemmista suunnitelmista huolimatta onnistu. Matkavarauksen peruuttaminen onnistuu olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Matkapaketti lomalennoilla
Lisätietoja peruutuskuluista löydät palveluhinnastostamme kohdasta "Matkapaketit lomalennolla"
Lisäksi TUIn matkoissa on voimassa yhden vuorokauden avoin osto varausajankohdasta, jonka aikana matkan saa perua kuluitta. Tämä edellyttää sitä, että peruutushetkellä matkaan on aikaa vähintään 45 vuorokautta. Jos matkavarausta ei makseta yhden vuorokauden avoimen oston aikana, varaus peruuntuu automaattisesti. Avoin osto ei koske reittilennoilla toteutettavia matkapaketteja eikä asiakkaille erikseen räätälöityjä matkoja.
Suosittelemme matkavarauksen yhteydessä varaamaan TUIn peruutus- ja muutosturvan. Tällöin ylivoimaisen esteen sattuessa matkan voi perua todistusta vastaan kuinka lähellä lähtöä tahansa ja peruutuskuluna peritään ainoastaan peruutus- ja muutosturvan hinta sekä lisäksi 20 euron toimitusmaksu per henkilö. Lisätietoja peruutus- ja muutosturvasta täällä
Matkapaketti reittilennoilla
Lisätietoja peruutuskuluista löydät palveluhinnastostamme kohdasta "Matkapaketit reittilennolla".
Reittilennoilla toteutettavissa matkoissa peruutuskulut vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja lipputyypeittäin. Peruutuksesta tai muutoksesta veloitetaan peruutuksen tai muutoksen ajankohdasta ja syystä riippumatta (lukuun ottamatta ehtojen kohdissa 5 ja 10 mainittuja syitä) peruutusmaksu, joka perustuu lentoyhtiön TUIlta veloittamaan peruutus- tai muutoskuluun ja hotellin mahdollisesti veloittamaan muutos- tai peruutuskuluun. Lisäksi se sisältää TUIn oman toimistokulun. Peruutusmaksu on aina vähintään varausmaksun/varausmaksujen suuruinen. Lipunkirjoituksen (eli yleensä TUIn loppumaksun eräpäivän) jälkeen reittilennon peruutuksesta lentoyhtiö veloittaa yleensä koko lentolipun hinnan.
Saat tiedon varauksesi tämänhetkisistä peruutuskuluista ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Aiheet
Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.
Aiheet
Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.
Ajankohtaista
- .Mitä minun tulee huomioida, jos matkustan lähiaikoina?
- Kuinka aikaisin minun tulee saapua lentokentälle?
- Kuinka kauan rahanpalautuksessa kestää?
Varaukseni, maksut ja matkaliput
- Mihin kohtaan syötän kampanjatunnuksen?
- Mistä löydän tarjoukset?
- Miten saan TUIn tarjouksia ja uutisia sähköpostiini?
Etkö löytänyt vastausta?
Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.