Yleisimmät kysymykset
Löydä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.
Millä matkan voi maksaa?
Voit maksaa matkasi kirjautumalla myTUI-sivulle.
Alla kerromme lyhyesti eri maksutavoista, joilla voit maksaa matkavarauksesi. Tutustu eri maksutapoihin tarkemmin tai vaihtoehtoisesti voit kirjautua myTUI-sivulle.
Luottokortilla: Voit maksaa matkasi Visalla, Mastercardilla tai Amexilla joko myTUI-sivulla tai soittamalla asiakaspalveluumme. myTUI -sivulla käyvät maksuvälineinä EU-maissa, Norjassa ja Sveitsissä myönnetyt luottokortit.
Pankkikortilla: Voit maksaa matkasi myös luottokortin debit-ominaisuudella. Debit-kortin numeron ja varmenteen löydät tavallisesti luottokorttisi kääntöpuolelta.
Verkkopankista: myTUI-sivulla voit maksaa matkasi seuraavien pankkien verkkopankkitunnuksilla: Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Osuuspankki, OmaSp, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki, Ålandsbanken. Valitse maksuvaiheessa maksutapa "Verkkopankkimaksu". Maksu suoritetaan maksunvälityspalvelu Trustlyn kautta.
MobilePaylla: Voit maksaa matkasi helposti MobilePay-sovellusta käyttäen. Maksu veloitetaan sovellukseen liittämältäsi maksukortilta.
TUIn lahjakortilla: Matkan voi maksaa kokonaan tai osittain TUIn lahjakortilla. Lahjakortilla voit maksaa joko nettisivuillamme tai puhelimitse soittamalla asiakaspalveluumme. Lue lisää lahjakorteista.
Laskulla: Voit maksaa matkasi laskulla 30 päivän kuluessa. Valitse maksuvaiheessa maksutapa "Lasku". Laskun palvelutarjoajana toimii maksupalvelu Walley.
Lomalennolla toteutettava matka
Lomalennolla toteutettavan matkan varausmaksu on aina suoritettava jollain tällä sivulla mainituista maksutavoista varauksen teon päätteeksi tai myTUI-sivulla vuorokauden sisällä matkan varausajankohdasta.
Reittilennolla toteutettava matka
Jos olet varannut matkapaketin reittilennoilla, tulee maksu suorittaa heti varauksen teon yhteydessä, koska maksun pitää kirjautua varaukselle välittömästi, muuten varaus peruuntuu.
Sisältyvätkö matkatavarat matkan hintaan?
Matkapaketti lomalennolla
Kaikilla TUIn lomalennoilla, lentoyhtiöstä riippumatta, käsimatkatavarat sisältyvät matkan hintaan lentoyhtiöiden painorajoitusten mukaisesti. Lentokoneen ruumassa kuljetettavista matkatavaroista veloitetaan lisämaksu.
Ruumassa kuljetettavan matkatavaran hinta vaihtelee ja näet hinnat matkaa varatessa. Voit varata ruumaan menevät matkatavarat varauksen teon yhteydessä, myTUI-sivulla (viimeistään n. 2 vrk ennen lähtöä) tai soittamalla asiakaspalveluumme.
Tutustu lentoyhtiökohtaisiin matkatavarasääntöihin täältä. Tarkistathan lentoasi koskevat painorajat hyvissä ajoin ennen loman alkua. Jos otat mukaasi erikoismatkatavaroita tai tarvitset lisää matkatavarapainoa, kannattaa nämä varata etukäteen.
Matkapaketti reittilennoilla
Osaan reittilennoista kuuluu ruumaan menevien matkatavaroiden kuljetus, osaan ei. Matkan varausvaiheessa näet lentoa valittaessa, sisältyykö matkan hintaan ruumaan meneviä matkatavaroita.
Jos sinulla on olemassaoleva varaus, näet lippuusi sisältyvien matkatavaroiden määrän helpoiten myTUI-sivulta tai kirjautumalla lentoyhtiön omille sivuille.
Lue lisää matkatavaroista lennolla.
Täytyykö lentolippu tulostaa?
Matkapaketti lomalennoilla
Matkalippu on todistus matkasta ja se täytyy olla matkalla mukana. Samalla TUIn varausnumerolla matkustaville matkustajille riittää yksi yhteinen lippu. Lipun voi tulostaa myTUI-sivulta aikaisintaan 25 päivää ennen lähtöä, edellyttäen että olet maksanut matkasi loppumaksun ja maksu on rekisteröitynyt TUIlle.
Vaihtoehtoisesti voit tallentaa lipun sähköiseen muotoon ja esittää se matkalla digitaalisesti. Muistathan tässä tapauksessa tallentaa lippu laitteellesi, jotta voit esittää sen, vaikka nettiyhteyttä ei olisi saatavilla.
Jos olet valinnut lisämaksullisen kotiin postitettavan lipun, se lähetetään sinulle noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.
Matkapaketti reittilennoilla
Reittilennolla matkustavat asiakkaamme voivat tulostaa TUIn matkalipun myTUI -sivulta. Matkalippu on tulostettavissa, kun matkaan on alle 21 päivää. Erillistä lentolippua reittilennoilla ei tarvita, sillä liput ovat sähköisiä (ns. "electronic tickets").
Kuinka aikaisin minun tulee saapua lentokentälle?
Saavuthan lentoasemalle hyvissä ajoin, sillä lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksessa voi olla jonoa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtöselvitystiskit avataan n. 2-2,5 tuntia ennen lennon lähtöä ja suosittelemme, että saavut lentokentälle viimeistään kaksi tuntia ennen lennon lähtöaikaa.
Monet lentoasemat julkaisevat tietoa suositelluista saapumisajoista ja arvioiduista jonotusajoista verkkosivuillaan. Lue lisää Finavian sivuilta.
Valmistaudu turvatarkastukseen seuraamalla näitä ohjeita Finavian sivuilta. Muistathan noudattaa sääntöjä sallituista nestemääristä käsimatkatavaroissa. Näin jonot turvatarkastukseen liikkuvat mahdollisimman sujuvasti.
Miten voin varata istumapaikat lentokoneeseen?
Matkapaketti lomalennolla
Useimmilla lomalennoilla voit lisämaksusta varata tietyt istumapaikat etukäteen. Istumapaikat maksetaan luottokortilla paikkavarauksen yhteydessä. Voit varata istumapaikat TUI-sovelluksessa, myTUI -sivulla tai lentoyhtiöltä. Lue tarkemmin eri lentoyhtiöiden istumapaikkakäytännöistä.
Lentoyhtiöt pyrkivät sijoittamaan samalla varauksella olevat lähekkäin, mutta sitä ei kuitenkaan voida taata. Näin ollen paikat kannattaa varata etukäteen, jos haluat varmistaa sen, että pääset istumaan matkakumppanin tai matkaseurueesi viereen.
Huom! Tällä hetkellä osalle lennoistamme istumapaikkavaraus avautuu normaalia myöhemmin, n. 1-3 kuukautta ennen lähtöä. Jos matkaasi on vielä aikaa, etkä pääse kirjautumaan lentoyhtiön paikkavaraukseen, voi olla, ettei lisäpalvelujen myynti ole vielä alkanut. Kokeile tässä tapauksessa kirjautumista myöhemmin uudestaan.
Matkapaketti reittilennolla
Jos matkustat Norwegianin reittilennolla, ota yhteys asiakaspalveluumme, niin varaamme teille istumapaikat pientä lisämaksua vastaan.
Jos matkustat muilla reittilennoilla, tarkista asia suoraan lentoyhtiöltä.
Kuinka paljon matkan peruuttaminen maksaa?
Toisinaan elämässä sattuu odottamattomia asioita ja matkalle lähteminen ei aikaisemmista suunnitelmista huolimatta onnistu. Matkavarauksen peruuttaminen onnistuu olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Matkapaketti lomalennoilla
Lisätietoja peruutuskuluista löydät palveluhinnastostamme kohdasta "Matkapaketit lomalennolla"
Lisäksi TUIn matkoissa on voimassa yhden vuorokauden avoin osto varausajankohdasta, jonka aikana matkan saa perua kuluitta. Tämä edellyttää sitä, että peruutushetkellä matkaan on aikaa vähintään 45 vuorokautta. Jos matkavarausta ei makseta yhden vuorokauden avoimen oston aikana, varaus peruuntuu automaattisesti. Avoin osto ei koske reittilennoilla toteutettavia matkapaketteja eikä asiakkaille erikseen räätälöityjä matkoja.
Suosittelemme matkavarauksen yhteydessä varaamaan TUIn peruutus- ja muutosturvan. Tällöin ylivoimaisen esteen sattuessa matkan voi perua todistusta vastaan kuinka lähellä lähtöä tahansa ja peruutuskuluna peritään ainoastaan peruutus- ja muutosturvan hinta sekä lisäksi 20 euron toimitusmaksu per henkilö.
Matkapaketti reittilennoilla
Lisätietoja peruutuskuluista löydät palveluhinnastostamme kohdasta "Matkapaketit reittilennolla".
Reittilennoilla toteutettavissa matkoissa peruutuskulut vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja lipputyypeittäin. Peruutuksesta tai muutoksesta veloitetaan peruutuksen tai muutoksen ajankohdasta ja syystä riippumatta (lukuun ottamatta ehtojen kohdissa 5 ja 10 mainittuja syitä) peruutusmaksu, joka perustuu lentoyhtiön TUIlta veloittamaan peruutus- tai muutoskuluun ja hotellin mahdollisesti veloittamaan muutos- tai peruutuskuluun. Lisäksi se sisältää TUIn oman toimistokulun. Peruutusmaksu on aina vähintään varausmaksun/varausmaksujen suuruinen. Lipunkirjoituksen (eli yleensä TUIn loppumaksun eräpäivän) jälkeen reittilennon peruutuksesta lentoyhtiö veloittaa yleensä koko lentolipun hinnan.
Saat tiedon varauksesi tämänhetkisistä peruutuskuluista ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
En ole tyytyväinen matkaani, mitä teen?
Teemme parhaamme, jotta lomasi sujuisi ongelmitta ja vastaisi odotuksiasi. On tärkeää, että kerrot jo lomasi aikana oppaillemme mahdollisista epäkohdista, koska useimmat virheet voidaan korjata paikan päällä. Jos et ole ilmoittanut virheestä oppaalle loman aikana, ei sinulla ole matkaehtojen mukaan oikeutta korvaukseen matkan jälkeen. Jos virhe on ollut sellainen, jota emme ole onnistuneet korjaamaan loman aikana ilmoituksestasi huolimatta, voit tehdä reklamaation matkan jälkeen.
Huomaa, että:
- Kirjallinen reklamaatio matkasta tulee esittää kohtuullisen ajan sisällä siitä kun havaitsit virheen.
- Jos haluat tehdä reklamaation ennen matkaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
- Laadunkehitysosastomme vastaa reklamaatioon, kun asian edellyttämät selvitykset on tehty. Tällä hetkellä käsittelyaikamme on enintään 6 viikkoa.
Lähetä lomaa koskeva reklamaatio täyttämällä reklamaatiolomake. Lomake avautuu painamalla alla olevaa linkkiä. Täytä lomake huolellisesti. Voit myös lisätä kuvan tai muun liitetiedoston lomakkeeseen.
Tärkeää tietoa
Matkanjärjestäjä noudattaa korvausasioissa Yleisiä matkapakettiehtoja ja Kuluttajariitalautakunnan suosituksia.
TUI Finland
Laadunkehitys
Konepajankuja 3
00510 Helsinki
Aiheet
Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.
Aiheet
Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.
Ajankohtaista
- .Mitä minun tulee huomioida, jos matkustan lähiaikoina?
- Kuinka aikaisin minun tulee saapua lentokentälle?
- Kuinka kauan rahanpalautuksessa kestää?
Varaukseni, maksut ja matkaliput
- Mihin kohtaan syötän kampanjatunnuksen?
- Mistä löydän tarjoukset?
- Miten saan TUIn tarjouksia ja uutisia sähköpostiini?
Etkö löytänyt vastausta?
Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.