Matkapakettiehdot turvana

Yleiset matkapakettiehdot turvaavat matkalaista matkan eri vaiheissa. TUI noudattaa yleisiä matkapakettiehtoja ja TUIn lisä- ja erityisehtoja. Lue tästä, miten hyödyt niistä matkallasi.

1. Matkapaketti on turvallinen

Jos lomasi aikana tapahtuu jotakin ikävää, esimerkiksi sairastut, joudut onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi, matkanjärjestäjällä on velvollisuus avustaa tarvittavissa selvittelyissä ja järjestelyissä.

Matkanjärjestäjä myös tiedottaa lomakohteen mahdollisista erityistä riskitekijöistä ja kertoo, mistä saa lisätietoa (esim. Ulkoasiainministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos jne.)

Anneli kävelee kaikessa rauhassa rantakadulla, kun ohiajava mopedisti nappaa kiinni hänen olkalaukustaan. Anneli yrittää pitää kassistaan kiinni sillä seurauksella, että hän kaatuu ja loukkaa olkapäänsä katukiveykseen. Mopedisti ja kassi katoavat näköpiiristä.

TUIn oppaat avustavat Annelia lääkäripalveluiden ja mahdollisen sairaalahoidon saamisessa. Oppaat myös avustavat poliisiraportin tekemisessä ja muissa mahdollisissa järjestelyissä, jos Anneli niin haluaa.

TUIn oppaat tavoitat useimmissa lomakohteissa tarvittaessa ympäri vuorokauden.

2. Rahasi ovat turvassa

Valmismatka on lomalaiselle turvallinen valinta, sillä asiakkaiden rahat on turvattu matkanjärjestäjän asettamalla vakuudella.

Kuvitteellisessa konkurssitilanteessa vakuussummasta korvattaisiin mm. lomakohteissa olevien asiakkaiden kuljetus kotiin ja peruuntuvien matkojen ennakkomaksut. Korvausasiat hoitaisi tällaisessa tapauksessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. TUI Finland Oy Ab on erittäin vakavarainen yritys ja sillä on korkein luottoluokitus AAA.

Suomen matkatoimistoalan liiton ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvottelemat Yleiset matkapakettiehdot määrittelevät selkeästi, miten lakia matkapalveluyhdistelmistä sovelletaan ja matkanjärjestäjän lisä- ja erityisehdot vielä tarkentavat käytäntöjä.

Tutustu ehtoihin:
Yleiset matkapakettiehdot ja TUIn lisä- ja erityisehdot

3. Mukavat maksuehdot

Kun varaat tilauslennoilla toteutettavan matkasi hyvissä ajoin (yli 1,5 kuukautta ennen lähtöä), pääset hyötymään varsin reiluista maksuehdoista.

Varaustilanteessa ei tarvitse vielä maksaa mitään, eikä sitoutua varaukseen vaan osapuolia sitova sopimus syntyy vasta kun varausmaksu maksetaan viiden vuorokauden kuluttua varauksesta. Loppumaksu maksetaan vasta 45 vrk ennen matkalle lähtöä eli parhaassa tapauksessa lähes vuoden kuluttua varauksen tekemisestä.

4. Eikö loma vastannut sovittua?

Hyvistä aikeista huolimatta kaikki ei aina suju kuin tanssi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee huomauttaa puutteesta välittömästi matkanjärjestäjän edustajalle. Useimmiten asia saadaan korjattua saman tien ja lomasi voi jatkua suunnitellusti. Ellei näistä toimista ole apua, voit tehdä matkan jälkeen valituksen ja saat siihen asianmukaisen vastauksen ja mahdollisen korvauksen.

Virtaset ovat varanneet lomahuoneiston, jossa on parveke ja merinäköala. Huoneistoon saavuttuaan he kuitenkin huomaavat, että huone ei ole sellainen kuin varauksessa on vahvistettu. Parvekkeen edessä rehottaa vehmaita palmuja ja meri pilkottaa kauempana. He huomauttavat epäkohdasta oppaalle, joka auttaa heitä saamaan varausta vastaavan huoneen.

Löydät paljon hyvää tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi matkalla myös osoitteesta www.kkv.fi