Myöhästynyt, vahingoittunut tai kadonnut matkatavara

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Saat ilmoituksesta itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Mikäli lennolle mukaan otettu golfbägi tulee perille myöhässä, lentoyhtiö korvaa vain golfvarusteiden vuokran myöhästymisen ajalta.

Vastuu

Lentoyhtiöiden matkustajia ja matkatavaroita koskevat yleiset kuljetusehdot ovat saatavissa lentoyhtiöstä tai lentoyhtiön internetsivuilta. Lentoyhtiöiden korvausvastuuta säätelee myös Montrealin yleissopimus.

TUI fly - BLX

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Suomeen saavuttaessa tulee vahinkoilmoitus tehdä joko lentokentällä tulopalveluun tai puhelimitse vähintään 7 päivän sisällä saapumisesta tulopalvelun maksulliseen puhelinnumeroon, puh. 010 389 2300, avoinna ma-su klo 7.00–21.00. Huolitsija Suomessa Aviator, sähköposti lostbaggage.hel@aviator.eu.

Kohteeseen mennessä tulee heti lentokentällä tehdä vahinkoilmoitus (PIR). Saat ilmoituksesta itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Mahdolliset kadonneita ja vahingoittuneita matkatavaroita koskevat korvausvaatimukset esitetään TUI Finlandin laadunkehitysosastolle, sähköposti laadunkehitys@tui.fi, osoite PL 10, 00101 Helsinki.

Mikäli lennolle mukaan otettu golfbägi tulee perille myöhässä, lentoyhtiö korvaa vain golfvarusteiden vuokran myöhästymisen ajalta.

TUI Airways - TOM

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Suomeen saavuttaessa tulee vahinkoilmoitus tehdä joko lentokentällä tulopalveluun tai puhelimitse vähintään 7 päivän sisällä saapumisesta tulopalvelun maksulliseen puhelinnumeroon, puh. 010 389 2300, avoinna ma-su klo 7.00–21.00. Huolitsija Suomessa Aviator, sähköposti lostbaggage.hel@aviator.eu.

Kohteeseen mennessä tulee heti lentokentällä tehdä vahinkoilmoitus (PIR). Saat ilmoituksesta itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Mahdolliset kadonneita ja vahingoittuneita matkatavaroita koskevat korvausvaatimukset esitetään TUI Finlandin laadunkehitysosastolle, sähköposti laadunkehitys@tui.fi, osoite PL 10, 00101 Helsinki.

Mikäli lennolle mukaan otettu golfbägi tulee perille myöhässä, lentoyhtiö korvaa vain golfvarusteiden vuokran myöhästymisen ajalta.

Aegean Airlines – A3

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Huolitsija Suomessa Swissport. puh. +358 10 562 0505, avoinna ma-pe, su 10-18; la 10-16. hel.lostandfound@swissport.com

Saat ilmoituksesta itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten. Lue lisää lentoyhtiön nettisivulta https://en.aegeanair.com/travel-information/baggage/delayed-damaged-baggage/

Jet Time - JTG/ JTF

Jos matkatavara saapuu määränpäähän vahingoittuneena tai ei saavu yhtä aikaa matkustajan kanssa, matkustajan tulee välittömästi, ennen tullin läpi kulkemista, ottaa yhteyttä Jet Timen matkatavaroiden käsittelyagenttiin saapumislentokentällä ja täyttää PIR-lomake (Property Irregularity Report). Huolitsija Suomessa Airpro Oy, puhelin 040 135 1999, arrivalservice.hel@airpro.fi

Jos matkustaja on poistunut saapumisaulasta täyttämättä PIR-lomaketta, matkatavara katsotaan toimitetuksi matkustajalle hyvässä kunnossa matkatavaran kuljetusehtojen mukaisesti.

Lue lisää lentoyhtiön nettisivulta www.jet-time.dk/fi/matkustajat/matkatavarat/

Jos kirjattu matkalaukku tai muu tavanomainen lomamatkatavara viivästyy lomakohteessa yli kahdeksan tuntia, Jet Time maksaa korvausta 100 euroa kutakin viivästynyttä matkatavaraa kohden. Korvauksen voi useimmissa tapauksissa maksaa matkanjärjestäjän edustaja matkakohteessa. Kertakorvausta ei makseta jos erikoismatkatavara on viivästynyt.

Kertakorvaussumman tarkoituksena on kattaa välttämättömien tarvikkeiden, kuten hygieniatuotteiden ja välttämättömien vaatteiden hankinta. Suosittelemme matkatavaravakuutuksen ottamista ennen matkaa suuremman korvauksen saamiseksi.

Jos kirjattu erikoismatkatavara, esimerkiksi lastenvaunut tai -rattaat, pyörätuoli tai urheiluväline, viivästyy matkakohteessa yli kahdeksan tuntia, Jet Time maksaa vastaavan tavaran vuokraamisesta aiheutuneet kulut dokumentaatiota vastaan siihen asti, kunnes erikoismatkatavara saapuu perille.

SunExpress- XQ

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä kentän Lost and Found –tiskille. Huolitsija Suomessa Airpro Oy, puhelin 040 135 1999, arrivalservice.hel@airpro.fi

Ilmoituksesta saat itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Lue lisää lentoyhtiön nettisivulta www.sunexpress.com/en/information/luggage-info/damaged-and-lost-baggage/

Norwegian - DY/D8

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Huolitsija Suomessa Airpro Oy, puhelin 040 135 1999, arrivalservice.hel@airpro.fi.

Ilmoituksesta saat itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Korvaushakemuksen voit lähettää heti loman loputtua ruotsiksi tai englanniksi lentoyhtiön nettisivulta, lue lisää www.norwegian.com/fi/

Freebird - FHY

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä.

Huolitsija Suomessa Airpro Oy, puhelin 040 135 1999, arrivalservice.hel@airpro.fi.

Ilmoituksesta saat itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Korvaushakemuksen voit lähettää heti loman loputtua englanniksi lentoyhtiön nettisivulta, lue lisää www.freebirdairlines.com/en/lost-damaged-baggage.asp

Qatar Airways - QR

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä.

Huolitsija Suomessa Swissport, puh. +358 10 562 0505, avoinna ma-pe, su 10-18; la 10-16. hel.lostandfound@swissport.com

Ilmoituksesta saat itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Korvaushakemuksen voit lähettää heti loman loputtua englanniksi lentoyhtiön nettisivulta, lue lisää www.haqiba.qatarairways.com.qa/Haqiba

Blue Air - OB

Mikäli matkatavarasi eivät saavu kanssasi samanaikaisesti perille tai jos matkalaukkusi on vahingoittunut lennon aikana, on asiasta täytettävä vahinkoilmoitus (PIR) jo lentokentällä. Huolitsija Suomessa Airpro Oy, puhelin 040 135 1999, arrivalservice.hel@airpro.fi.

Ilmoituksesta saat itsellesi kopion. Säilytä se huolellisesti lentoyhtiölle mahdollisesti tehtävää korvaushakemusta varten.

Lue lisää lentoyhtiön nettisivulta www.blueairweb.com/prima-pagina/