Hotelli

Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Muut kysymykset

Mihin aikaan hotellihuoneet luovutetaan?

Sisäänkirjautuminen

Hotellihuoneen saa yleensä käyttöönsä saapumispäivänä klo 15.00, mutta tämä voi vaihdella riippuen hotellista ja varaustilanteesta. Tietyissä lomakohteissa sisäänkirjautuminen alkaa vasta klo 17.00. Jos saavut kohteeseen varhain aamulla, on todennäköistä, että saat huoneesi vasta iltapäivällä. 

Tietyt korkeatasoiset hotellit vaativat sisäänkirjautumisen yhteydessä takuumaksun, joka palautetaan uloskirjautumisen yhteydessä. 

Uloskirjautuminen

Hotellihuoneet täytyy kotiinlähtöpäivänä luovuttaa viimeistään klo 12 (tietyissä tapauksissa jo klo 10.00). Tämä sääntö pätee, vaikka paluulentosi lähtisi vasta myöhään illalla/yöllä. 

Hotellilta voi toki kysyä, voiko hotellihuonetta pitää lisämaksusta pidempään. Tietyt hotellit, kuten TUI Blue For Families -hotellit tarjoavat mahdollisuuden varata päivähuone paluupäivälle jo etukäteen - kysy päivähuoneiden saatavutta asiakaspalvelustamme jo varausvaiheessa! Päivähuoneita on etukäteen varattavissa rajoitettu määrä eikä niitä ole saatavilla kaikissa hotelleissa. 

Monissa hotelleissa on matkatavarahuone, jonne voit jättää matkatavarasi uloskirjautumisen jälkeen, jos sinulla on myöhä paluulento. Jotkut hotellit tarjoavat myös mahdollisuuden lainata huonetta esim. suihkussa käymistä ja vaatteiden vaihtoa varten. Kysy lisää hotellin vastaanotosta. 

Mihin hotelliluokitus perustuu?

TUI on luokitellut hotellit yhdestä viiteen T-TTTTT niin, että mitä parempi hotelli, sitä korkeampi luokitus. Hotellien ja huoneistohotellien luokitukseen vaikuttavat niiden kokonaisvaikutelma, jossa huomioidaan esimerkiksi rakennus, vastaanotto, huoneet, sisustus, kokoontumistilat, ulkotilat, allasalue, baarit, sekä palvelujen taso ja tarjonta. 

Näin ollen sellainen huoneistohotelli, jossa on tilavat ja viihtyisät huoneistot saattaa saada saman luokituksen, kuin sellainen huoneistohotelli, jossa on vaatimattomammat ja ahtaammat huoneistot, mutta enemmän palveluita.  Lisäksi hotelliluokitukseen vaikuttaa sen taso muihin kohteen hotelleihin nähden. Tämän vuoksi saman luokituksen saanut hotelli voi olla eritasoinen suurkaupungissa ja pienemmässä lomakohteessa.

Lue lisää tasoluokituksista tästä.

Millaisia hotellin lisävuoteet ovat?

Lisävuode on usein joko vuodesohva tai kokoontaitettava sänky, joka kooltaan ja mukavuudeltaan on vaatimattomampi kuin normaali vuode. 

Löydät lisätietoa vuoteista täältä.

Saako hotellissani tupakoida?

Tupakointisäännöt vaihtelevat hotelleittain. Monet hotellit ovat savuttomia ja sallivat tupakoinnin vain erikseen merkityillä tupakointipaikoilla. 

Tupakointi on yleensä aina kielletty hotellin sisätiloissa, kuten huoneissa, aulassa ja ravintoloissa. Joissakin hotelleissa tupakointi on kielletty myös huoneen parvekkeella/terassilla. On myös hotelleja, jotka rajoittavat tupakointia julkisissa ulkotiloissa, esim. uima-allasalueella. 

Hotellimme noudattavat paikallista lainsäädäntöä tupakointiin liittyen. Lisäksi yksittäisellä hotellilla voi olla omia tupakointiin liittyviä sääntöjä, jotka voivat muuttua lyhyelläkin varoitusajalla. Jos haluat tarkempaa tietoa tietyn hotellin tupakointikäytännöistä, suosittelemme, että otat yhteyttä suoraan hotelliin. 

Löydät yleistä tietoa hotelliemme palveluista ja säännöistä täällä. 

Tarvitsenko mukaan adapterin?

Joissakin maissa sähkölaitteiden käyttöön tarvitaan adapteri. Tiedon siitä, tarvitaanko adapteria juuri sinun lomakohteessasi, löydät lomakohteen esittelysivun "Hyvä tietää" -osion kohdasta "Adapteri". 

Huomioithan, että sähkökatkokset ovat lomakohteissa tavallisempia kuin kotona ja sen vuoksi etenkin Euroopan ulkopuolelle matkustettaessa taskulampusta voi olla apua.

Mihin voin ilmoittaa allergiasta tai erikoisruokavaliosta?

Erikoisruokavaliot ja allergiat

Erikoisruokavaliot kuten gluteeniton ja laktoositon ruokavalio eivät ole lomakohteissa niin tunnettuja kuin meillä Suomessa ja erikoisruokavaliotuotteiden saanti voi olla rajoitettua. Erikoisruokavaliosta kannattaa kuitenkin ilmoittaa asiakaspalveluumme varauksen yhteydessä ja lisäksi niistä on hyvä mainita hotellin ravintolan henkilökunnalle hotelliin saavuttaessa.

TUI Blue For Families -hotelleissamme voidaan jossakin määrin huomioida asiakkaat, joilla on keliakia, pähkinäallergia tai laktoosi-intoleranssi. Erikoisaterioiden valikoima ei kuitenkaan ole yhtä laaja kuin normaali valikoima. Löydät täältä niiden TUI Blue For Families -hotellien yhteystiedot, joissa on varauduttu erikoisruokavalioihin. Voit tarvittaessa olla suoraan hotelliin yhteydessä ja tiedustella sen erikoisruokavaliotarjontaa.

Esimerkiksi Aasiassa pähkinöitä ja maapähkinöitä käytetään yleisesti ruoanlaitossa. Monissa maissa äyriäisiä käytetään ruoan maustamiseen muissakin kuin äyriäisruoissa. Allergikon kannattaa olla erityisen varovainen ja varmistaa kohteen ravintoloissa ja kaupoissa, että ruoka varmasti on valmistettu allergikolle soveltuvalla tavalla. Tiettyjä elintarvikkeita, kuten esim. gluteenitonta leipää voi olla vaikea löytää ulkomailta. Suosittelemmekin allergikkoja ottamaan yksinkertaisia elintarvikkeita mukaan kotimaasta. Joskus kielimuuri voi tulla vastaan, joten on hyvä idea ottaa matkalle mukaan allergiasta tai erikoisruokavaliostasi kertova teksti paikallisella kielellä. Keliakialiiton nettisivulta löytyy keliakiaan liittyviä kielikäännöksiä yleisimmille matkailukielille. 

Ilmateitse oireileva pähkinäallergia

Jos sinulla on pähkinä- tai muu allergia, joka oireilee ilmateitse kulkevien aineiden vuoksi, ota huomioon, että lentoyhtiö ei vastaa esimerkiksi matkustajien mukanaan tuomista eväistä. Ilmoita ilmateitse oireilevasta allergiasta varauksen yhteydessä, lähtöselvityksessä ja koneeseen noustessa, niin lentohenkilökunta on tietoinen asiasta ja voi pyytää huomaavaisuutta muilta matkustajilta.

Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme jos sinulla on aiheeseen liittyviä lisäkysymyksiä, tai haluat ilmoittaa meille erikoisruokavaliostasi.

Mistä lähtien ja mihin asti hotelliateriat ovat voimassa?

Saat nauttia puolihoidosta, täysihoidosta ja all inclusivesta sisäänkirjautumishetken ja uloskirjautumishetken välisenä aikana. Uloskirjautuminen on yleensä lähtöpäivänä klo 12, jonka jälkeen ateriat eivät pääsääntöisesti kuulu lomansa lopettaville asiakkaille. On kuitenkin olemassa hotellikohtaisia poikkeuksia.

TUI Blue For Families-hotelleissamme ateriapaketit ovat voimassa aina hotellilta lähtöön saakka. 

Voit varata hotelliaterioita matkavarauksen yhteydessä. Jos sinulla on olemassa oleva matkavaraus, ja haluat lisätä tai muuttaa aterioita hotellilla, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Miten all inclusive, täysihoito ja puolihoito eroavat toisistaan?

All Inclusive
All Inclusiveen sisältyy normaalisti aamiainen, lounas, päivällinen, välipaloja ja snacksejä. Aterioilla ja niiden välissä virvoitusjuomia ja paikallisia alkoholijuomia. 

Täysihoito
Täysihoitoon sisältyy aamiainen, lounas ja päivällinen, ellei muuta ilmoiteta. Ruokajuomista on maksettava lounaalla ja päivällisellä erikseen.

Puolihoito
Puolihoitoon sisältyvät aamiainen sekä yksi pääateria, yleensä päivällinen, mutta ruokajuomat (myös vesi) täytyy useimmiten maksaa erikseen. Toisinaan hotellit voivat tarjota illallisen sijaan puolihoidon varanneille asiakkailleen lounaan. Löydät valitsemasi hotellin ateriapalveluista lisätietoa hotellin esittelystä.

Aamiainen
Aamiaistarjonta vaihtelee eri hotelleissa. Mikäli hotelliesittelyssä ei muuta mainita, tarkoitetaan aamiaisella perinteistä ns. mannermaista aamiaista eli aamukahvia: kahvia, teetä, valkoista leipää, voita ja marmeladia. Aamiainen voi olla myös aamiaispöytä eli buffetaamiainen, amerikkalainen aamiainen tai englantilainen aamiainen. Tavallisimmat aamiaistyypit on esitelty tällä sivulla. 

Tietyt hotellit veloittavat lisämaksun elintarvikkeista, jotka eivät kuulu ns. perustarjontaan, esim. vastapuristettu tuoremehu aamiaisella. 

Löydät tarkempaa tietoa varaamasi hotellin ateriapaketeista hotellin esittelysivulla. Tietyissä hotelleissa on tarjolla Puolihoito Plus ja Täysihoito Plus; näiden sisältö vaihtelee hotelleittain ja löydät lisätietoa hotelliesittelystä. 

Lue lisää hotelliaterioista täällä. 

Jos huoneeni näköalaa ei ole määritelty, mitä saan?

Jos hotellissa on varattavissa lisämaksusta näköala uima-altaalle, merelle tai puutarhaan, voivat loput huoneet olla mihin suuntaan tahansa, kuten parkkipaikoille, kaduille tai vaikka naapurin pihalle.

Osa hotelleista ei ota lisämaksua paremmista näköaloista ja niihin voimme laittaa asiakkaan pyynnöstä toivomuksen sellaisen saamisesta. Voit ilmoittaa huonetoiveesi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Millainen uimaranta lomakohteessani on?

Löydät tietoa hotellin lähellä sijaitsevasta rannasta verkkosivuiltamme hotelliesittelyn "Hotellin tiedot" -välilehdeltä "Ranta" -kohdasta. 

Minkälaisia ovat hotellin ilmastointi ja lämmitys?

Ilmastointi
Monet hotellit perivät ilmastoinnista lisämaksun, joka maksetaan paikan päällä. Hotelliesittelyssä kerromme, onko kyseisessä hotellissa ilmastointia ja onko se maksullinen. 

Hotellin ilmastointi ei välttämättä ole jatkuvasti käytössä. Ilmastointi saattaa toimia vain tiettyinä kellonaikoina, muutaman tunnin päivässä tai vasta kun hotellin omistaja katsoo sään lämmenneen niin, että sitä tarvitaan. Kaikissa hotelleissa ei ole keskusilmastointia, vaan huoneessa saattaa olla oma, joskus äänekäskin ilmastointilaite. Kaksioissa ja kolmioissa ilmastointi on yleensä vain makuuhuoneessa. Ilmastointi lakkaa usein toimimasta, kun avainkortti poistetaan huoneesta lähdettäessä huoneen sähköt kytkevästä telineestä.

Lämmitys
Lämmitys puuttuu useimmiten, joten erityisesti keväällä ja syksyllä huoneet saattavat olla kosteita ja viileitä. Siksi myös lämmintä vaatetta kannattaa varata mukaan. Keskuslämmitys, mikäli sellainen on, toimii yleensä rajoitetusti marraskuusta maaliskuuhun.

Lue lisää hotellien palveluista, varustelusta ja säännöistä tästä. 

Mistä löydän hotellit suoralla allasyhteydellä?

 Haaveiletko omasta uima-altaasta? Lomalla haaveet voivat käydä toteen, kun valitset hotellihuoneen, josta voit pulahtaa suoraan altaaseen. Swim up tarkoittaa uima-allasyhteyttä hotellihuoneen terassilta.

Täältä löydät listan hotelleista, joissa on tarjolla swim up-huoneita.

Miten kuntosali ja kuntoilutila eroavat toisistaan?

Kuntoilutila on yksinkertainen, kuntoiluun tarkoitettu erillinen tila sinulle, joka et kaipaa kuntoiluusi erityisiä laitteita.

Kuntosalista taas löytyy varusteita (laitteita ja käsipainoja) koko vartalon kunnon kehittämiseen. Huomioithan kuitenkin, että lomahotellin kuntosalin valikoima ei yleensä vastaa sitä, mihin erillisillä kuntosaleilla olemme tottuneet. 

Ovatko aurinkotuolit ja -varjot ilmaisia uimarannalla?

Aurinkotuolit ja -varjot rannalla ovat yleensä maksullisia.  Jos ne sisältyvät hotellipaketin hintaan, siitä on erillinen maininta hotelliesittelyn "Hotellin tiedot" -välilehdellä. 

Täytyykö allaspyyhkeet pakata mukaan?

Useimmissa hotelleissa on allaspyyhkeitä. Hotellit perivät yleensä niiden käytöstä pienen maksun tai pantin. Voit tarkistaa oman hotellisi käytännön hotelliesittelyn "Hotellin tiedot" -välilehdeltä. 

Voimmeko pitää huonetta pidempään paluupäivänä?

Monissa konseptihotelleistamme, esim. TUI Blue For Families -hotelleissa, voit jo ennen matkaa varata lisäpalveluna huoneen kotiinlähtöpäiväksi jos paluulentosi on myöhäinen iltalento. Tällöin saat pitää huoneen klo 18.00 asti. Jos vain mahdollista, saat pitää oman huoneen/huoneistosi, mutta saatat joutua vaihtamaan johonkin toiseen, vapaana olevaan huoneeseen/huoneistoon. Varaa päivähuone lisämaksusta matkavarauksen yhteydessä tai soittamalla asiakaspalveluumme. Päivähuoneita on saatavilla rajoitetusti valikoiduissa hotelleissa.

Mikäli etukäteen varattavia päivähuoneita ei ole saatavilla hotellissasi, suosittelemme kysymään asiasta hotellin vastaanotosta hyvissä ajoin ennen kotiinlähtöä.

Aiheet

Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.

Etkö löytänyt vastausta?

Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.

Ota yhteyttä