Erityistarpeet

Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Muut kysymykset

Liikuntarajoitteisena matkustaminen - mitä minun tulee tietää?

Meille on tärkeää, että kaikki asiakkaamme pääsevät nauttimaan lomasta. Tiedämme, että liikuntarajoitteisilla matkustajilla voi olla erityistarpeita mm. lentoa ja hotellia koskien. Jotta voimme huomioida nämä tarpeet mahdollisimman hyvin on tärkeää, että jo matkan varausvaiheessa saamme tietää, millaisia tarpeita sinulla on. Eri lomakohteet sopivat hyvin vaihtelevasti liikuntarajoitteisille matkustajille. Harvoissa matkakohteissa esim. esteettömyyteen on panostettu samalla tavalla, johon olemme Suomessa tottuneet. 

Monissa hotelleistamme on erikoistilauksesta saatavilla liikuntarajoitteiselle sopivia huoneita tai huoneistoja. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme tehdäksesi tilauksen. Jos tarvitset lentoasemalla pyörätuolia, olethan meihin yhteydessä hyvissä ajoin ennen lähtöä avustuspalvelun varaamista varten. 

Jos tarvitset inva/erikoiskuljetuksen kohteessa autamme mielellämme kuljetuksen järjestämisessä. Huomioithan kuitenkin, ettemme voi taata kuljetuksen järjestymistä kaikissa kohteissa. Erikoiskuljetus varataan pyynnöstä, jolloin maksat itse siitä aiheutuvan lisämaksun. 

Lisätietoa erityistarpeista matkalla, lue lisää tästä.

Mikäli sinulla on kysyttävää, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mistä saan apua liikkumiseen lentokentällä?

Jos tarvitset lentokentälle lähtöselvityksen jälkeen pyörätuolin tai tarvitset apua lentokentällä liikkumiseen tai lentokoneeseen nousuun, tulee asiasta ilmoittaa meille matkaa varattaessa.

Saatavilla on kolme erityyppistä avustuspalvelua: 

- Pyörätuoli, ei kantoapua (Tarvitset pyörätuolin koneeseen siirtymistä ja sieltä poistumista varten, mutta voit itse kävellä istumapaikallesi.)

- Pyörätuoli, kantoapua portaisiin (Tarvitset pyörätuolin koneeseen siirtymistä ja sieltä poistumista varten sekä kantoapua mahdollisissa portaissa, mutta voit itse kävellä istumapaikallesi).

- Pyörätuoli, kantoapua istumapaikalle (Tarvitset pyörätuolin koneeseen siirtymistä ja sieltä poistumista varten sekä kantoapua istumapaikallesi siirtymistä varten). 

Avustaminen kentällä alkaa useimmiten lähtöselvitystiskiltä ja päättyy matkatavara-aulaan kohteeseen saavuttaessa. Jos otat matkalle mukaan oman pyörätuolin, jätetään se lähtöselvitykseen. 

Matkapaketti lomalennoilla
Voit varata avustuspalvelun varauksen teon yhteydessä. Jos sinulla on jo matkavaraus, voit varata avustuspalvelun myTUI-sivulta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme

Matkapaketti reittilennoilla
Ota yhteys asiakaspalveluumme varataksesi avustuspalvelun lentoasemilla. 

Lue lisää erityistarpeista lennolla. 

Miten voin huomioida syntymäpäiväsankaria tai muuta merkkipäivän viettäjää?

Jos merkkipäivän viettäjä matkustaa TUI flyn tai TUI Airwaysin lennolla ja sinulla on tiedossa matkan varausnumero, voit tilata shampanja/kuohuviinitervehdyksen menolennolle. 

Jos haluat järjestää yllätyksen lomakohteessa, suosittelemme sinua olemaan suoraan hotelliin yhteydessä. Mikäli päivänsankarin varausnumero tai matkakohde ei ole tiedossasi, TUI ei valitettavasti pysty asiassa auttamaan. Turvallisuussyistä emme luovuta varaus- tai henkilötietoja ulkopuolisille. 

Mitkä hotellit sopivat liikuntarajoitteiselle?

Osa kohteistamme ja hotelleistamme soveltuvat hyvin liikuntarajoitteisille. Joissakin hotelleissa on erikseen tilattavissa huoneita, joissa esteettömyys on huomioitu. Lue lisää tästä.

Asiakaspalvelussamme on tietoa useimpien hotelliemme ovien leveyksistä, rampeista ja kylpyammeista/suihkuista. Monen hotellin osalta tiedot löytyvät myös hotellin esittelysivulta "Hotellin tiedot" -välilehdeltä. Autamme sinua mielellämme löytämään sellaisen lomanviettopaikan, jossa on helppo liikkua. Ota yhteys asiakaspalveluumme  ja kerro meille, minkälaiset asiat olisivat tärkeitä lomasi onnistumiselle, niin etsimme sinulle sopivan vaihtoehdon. 

Saako raskaana oleva matkustaa lentäen?

Lentoyhtiöt eivät vaadi raskaudesta todistusta alkuraskauden aikana. Silti raskaana olevan on aina hyvä neuvotella lentämisestä oman lääkärin kanssa ennen matkaa. Lentoyhtiöt vaativat usein toisen raskauskolmanneksen jälkeen lääkärintodistuksen ja kieltävät lentämisen kokonaan raskauden loppuvaiheessa. Löydät tietoa eri lentoyhtiöiden käytännöistä täältä.

Jos matkustat reittilennolla, tarkista asia suoraan lentoyhtiöltä.

Voiko sähköpyörätuolin, pyörätuolin tai rollaattorin ottaa lennolle?

Useimmat liikkumiseen tarkoitetut apuvälineet saa ottaa mukaan lennolle, mutta niitä voidaan ottaa lennolle vain rajoitettu määrä, joten varaus on syytä tehdä ajoissa. Kokoontaittumattoman tai sähköisen pyörätuolin kuljetusta varten tarvitsemme pyörätuolin mallin, painon sekä kaikki mitat. Jos olet tuomassa lennolle apuvälineitä, ole hyvä ja täytä tämä lomake. Ilmoitathan myös, jos tuot lennolle lääkinnällisiä apuvälineitä. 

Pyörätuolit ja rollaattorit pakataan ruumaan, eli jos tarvitset lentokentällä liikkumiseen apua, ilmoitathan siitä meille.

Jos haluat varata lennolle tietyn istumapaikan, pyydämme sinua olemaan yhteydessä lentoyhtiöösi. Turvallisuussääntöjen takia kaikki istumapaikat eivät ole varattavissa. Liikuntaesteinen matkustaja ei esim. voi istua hätäuloskäynnin kohdalla. 

Tutustu tietopakettiimme liikuntarajoitteisille matkustajille ja olethan tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Aiheet

Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.

Etkö löytänyt vastausta?

Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.

Ota yhteyttä