Passi ja viisumi

Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Muut kysymykset

Matkustan Kap Verdelle. Miten ilmoitan täydentävät passitiedot?

Kap Verdelle matkustettaessa tulee maksaa lentokenttämaksu (Airport Security Tax), joka sisältyy TUIn kautta varattujen matkojen hintaan. Lentokenttämaksua varten tulee täyttää täydentäviä matkustajatietoja myTUI -sivulla, ”Ylimääräiset passitiedot”-kohdassa löytyvään lomakkeeseen viimeistään 10 vrk ennen lähtöä. Tälle sivulle olemme keränneet vastauksia yleisiin kysymyksiin lomakkeen täyttämiseen liittyen.  

Mitä teen jos ”Ylimääräiset passitiedot” sivu on tyhjä enkä löydä lomaketta?

  • Voi kestää jopa 24 tuntia matkan varaushetkestä ennen kuin passitietojen täyttäminen on mahdollista. Jos varasit tai muutit matkasi äskettäin, kokeile myöhemmin uudestaan.
  • Mikäli et näe lomaketta, kokeile myös verkkoselaimesi evästeiden ja välimuistin tyhjentämistä. Vaihtoehtoisesti avaa lomake uudestaan käyttäen toista nettiselainta.  

Miksi passitietojeni tallentaminen ei onnistu?

  • Lomakkeen tallentaminen on mahdollista vain jos kaikki tiedot on täytetty kaikkien matkustajien osalta.
  • Tarkistathan, että kaikki lomakkeen kentät on täytetty.
  • Päivämäärät (syntymäpäivä, passin voimassaoloaika yms.) tulee täyttää lomakkeessa mainitussa muodossa (pp-kk-vvvv)

Miten tiedän, että passitietoni on tallennettu onnistuneesti?

  • ”Tallenna”-napin painamisen jälkeen vihreä ”Tietosi on tallennettu”-ilmoitus vahvistaa, että passitiedot on tallennettu onnistuneesti.
  • Voit myöhemmin varmistaa, että tiedot on täytetty palaamalla takaisin ”Ylimääräiset passitiedot”-lomakkeelle. Mikäli tietosi on tallennettu onnistuneesti, lomake on valmiiksi täytetty. Lomaketta ei pysty avaamaan, kun lähtöön on alle 10 vrk.
  • TUI ei lähetä erillistä vahvistusta passitietojen tallentamisen jälkeen. Mikäli passitietoja puuttuu, muistutamme asiasta sähköpostitse/tekstiviestitse.

Mitä teen jos matkalle lähtöön on alle 10 vuorokautta?

  • Voit ilmoittaa täydentävät passitiedot myTUI-sivun kautta viimeistään 10 vrk ennen lähtöä.
  • Mikäli lähtöön on alle 10 vrk etkä ole täyttänyt passitietojasi myTUI-sivun kautta, voit maksaa lentokenttämaksun ja ilmoittaa passitietosi Kap Verden viranomaisten nettisivujen kautta (10-5 vrk ennen lähtöä) tai lentokentällä maahan saapuessa. Kuittia vastaan saat rahanpalautuksen oppailtamme kohteessa. Lue lisää tästä.

Mitä tapahtuu, jos passini tai viisumini ei ole voimassa?

Jos matkustajan passi tai viisumi on vanhentunut tai ei ole voimassa kohdemaan vaatimusten mukaisesti matkustajan pääsy lennolle/maahan evätään ja matkustaja menettää matkan hinnan. Lue lisää Passi ja viisumi -sivulta. 

Voit tarvittaessa hakea viime hetkellä pikapassia tai express-passia. Löydät niiden hakemisesta tietoa täältä.

Tarvitsenko passin mukaan matkalle? Mitkä passi- ja viisumisäännöt matkakohteessani on?

EU- ja Schengen-maiden sisällä matkustaessa matkustusasiakirjana kelpaa passin ohella myös 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti. Jos matkustat EU/Schengen-alueen ulkopuolelle, passi on ainoa hyväksytty henkilöllisyystodistus. Tämä koskee sekä aikuisia että lapsia. Jos et ole Suomen kansalainen, tarkistathan kohdemaan lähetystöstä, mitä asiakirjoja tarvitset matkalle. 

Muut kortit, kuten ajokortti, Kela-kortti tai vanha henkilöllisyystodistus eivät kelpaa, sillä kortissa on oltava kuvan, nimen ja syntymäajan lisäksi kortin voimassaoloaika ja henkilön kansalaisuus, joita ei vanhoissa asiakirjoissa ole. Myöskään ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti, ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti eivät käy matkustusasiakirjana.

Tarkistathan, että passisi on voimassa matkakohteesi vaatimusten mukaisesti. Jos tarvitset uuden passin tai henkilökortin, tilaa se ajoissa. Lue lisää eri maiden passi- ja viisumisäännöistä täällä. 

Tuleeko minun ilmoittaa matkustajatietoja etukäteen?

Täydentävät passitiedot viisumia varten tai esim. Yhdysvaltojen yli lennettäessä 

Paikalliset viranomaiset tarvitsevat tarkempia matkustaja- ja passitietoja matkustaessasi tiettyihin kohteisiin. Tietoja tarvitaan maahanpääsyä varten tai silloin, kun lennetään tiettyjen maiden, esim. Yhdysvaltojen, ilmatilassa. Voit tarkistaa Passi ja viisumi -sivulta, mitä tietoja sinun tulee täyttää lomaasi koskien. Tarvittavat matkustajatiedot löytyvät passistasi. 

Jos olet varannut matkan lomalennoilla, täytät etukäteen ilmoitettavat matkustajatiedot helposti kirjautumalla myTUI -sivulle. Tiedot välittyvät automaattisesti eteenpäin, kun olet täyttänyt pyydetyt tiedot myTUI -sivulle. Muuta ei tarvitse tehdä. Voit edelleen matkustaa, vaikka et olisi täyttänyt pyydettyjä lisätietoja myTUI -sivulla etukäteen, mutta huomioithan, että lähtöselvitys lentoasemalla saattaa tällöin kestää pidempään ja joissain tapauksissa mahdollinen viisumi järjestetään lisämaksusta vasta saapuessasi lomakohteeseen.

Jos olet varannut matkan reittilennoilla, ilmoitat tarvittavat matkustajatiedot suoraan lentoyhtiölle, joko kirjautumalla varauksellesi lentoyhtiön nettisivuilla tai ilmoittamalla tiedot lähtöselvityksen yhteydessä. 

Voinko matkustaa ulkomaalaisella passilla?

Jos matkustat Suomen passilla löydät passi- ja viisumimääräykset TUIn nettisivuilta.

Muiden maiden kansalaisten on itse tarkistettava kohdemaan suurlähetystöstä tai edustustosta voimassaolevat passi- ja viisumimääräykset ja he ovat itse vastuussa niiden noudattamisesta. Myös mahdollisen transit- eli kauttakulkuviisumin tarve tulee huomioida lennoilla, joilla on välilasku tai koneenvaihto.

Tarvittavien matkustusasiakirjojen hankkiminen on aina asiakkaan omalla vastuulla eikä TUI vastaa seuraamuksista, jos matkustajalta puuttuu viisumi tai muita tarvittavia asiakirjoja. 

Aiheet

Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.

Etkö löytänyt vastausta?

Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.

Ota yhteyttä