Mihin voin ilmoittaa allergiasta tai erikoisruokavaliosta?
Erikoisruokavaliot ja allergiat
Erikoisruokavaliot kuten gluteeniton ja laktoositon ruokavalio eivät ole lomakohteissa niin tunnettuja kuin meillä Suomessa ja erikoisruokavaliotuotteiden saanti voi olla rajoitettua. Erikoisruokavaliosta kannattaa kuitenkin ilmoittaa asiakaspalveluumme varauksen yhteydessä ja lisäksi niistä on hyvä mainita hotellin ravintolan henkilökunnalle hotelliin saavuttaessa.
TUI Blue Village- ja TUI Blue For Families -hotelleissamme voidaan jossakin määrin huomioida asiakkaat, joilla on keliakia, pähkinäallergia tai laktoosi-intoleranssi. Erikoisaterioiden valikoima ei kuitenkaan ole yhtä laaja kuin normaali valikoima. Löydät niiden TUI Blue Village- ja TUI Blue For Families -hotellien yhteystiedot, joissa on varauduttu erikoisruokavalioihin. Voit tarvittaessa olla suoraan hotelliin yhteydessä ja tiedustella sen erikoisruokavaliotarjontaa.
Esimerkiksi Aasiassa pähkinöitä ja maapähkinöitä käytetään yleisesti ruoanlaitossa. Monissa maissa äyriäisiä käytetään ruoan maustamiseen muissakin kuin äyriäisruoissa. Allergikon kannattaa olla erityisen varovainen ja varmistaa kohteen ravintoloissa ja kaupoissa, että ruoka varmasti on valmistettu allergikolle soveltuvalla tavalla. Tiettyjä elintarvikkeita, kuten esim. gluteenitonta leipää voi olla vaikea löytää ulkomailta. Suosittelemmekin allergikkoja ottamaan yksinkertaisia elintarvikkeita mukaan kotimaasta. Joskus kielimuuri voi tulla vastaan, joten on hyvä idea ottaa matkalle mukaan allergiasta tai erikoisruokavaliostasi kertova teksti paikallisella kielellä. Keliakialiiton nettisivulta löytyy keliakiaan liittyviä kielikäännöksiä yleisimmille matkailukielille.
Ilmateitse oireileva pähkinäallergia
Jos sinulla on pähkinä- tai muu allergia, joka oireilee ilmateitse kulkevien aineiden vuoksi, ota huomioon, että lentoyhtiö ei vastaa esimerkiksi matkustajien mukanaan tuomista eväistä. Ilmoita ilmateitse oireilevasta allergiasta varauksen yhteydessä, lähtöselvityksessä ja koneeseen noustessa, niin lentohenkilökunta on tietoinen asiasta ja voi pyytää huomaavaisuutta muilta matkustajilta.
Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme jos sinulla on aiheeseen liittyviä lisäkysymyksiä, tai haluat ilmoittaa meille erikoisruokavaliostasi.
Etkö löytänyt vastausta?
Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.