Inspiration
Uhkaako jet lag? – Parhaat vinkit aikaerorasituksen ehkäisyyn

Uhkaako jet lag? – Parhaat vinkit aikaerorasituksen ehkäisyyn

2017-08-15

Jet lag eli aikaerorasitus on kiusallinen seuralainen, kun matkustetaan itään tai länteen aikavyöhykkeiden yli. Elimistöä voi kuitenkin yrittää huijata pienillä tempuilla. Lue, mistä jet lag johtuu, ja tutustu vinkkeihin, miten aikaerorasitusta voi ehkäistä.

Mikä jet lagin aiheuttaa?

Itään tai länteen matkustettaessa siirrytään usean aikavyöhykkeen yli. Jet lag on merkki siitä, että elimistön sisäinen kello ei pysy muutoksissa mukana. Yleisimmät jet lag -oireet ovat päänsärky, huonovointisuus, väsymys, ruuansulatuskanavan häiriöt, muistihäiriöt ja keskittymiskyvyn puute.

Kuinka kauan aikaerorasitus kestää?

Aikaerorasitus on hyvin yksilöllistä, eivätkä kaikki edes huomaa jet lagin oireita. Hyvä nyrkkisääntö on, että aikaerorasitus kestää tyypillisesti vuorokauden per aikaerotunti. Siksi voi viedä useita viikkoja ennen kuin elimistö tottuu täysin uuteen vuorokausirytmiin.

Onko jet lag pahempi itään vai länteen matkustettaessa?

Itään lennettäessä elimistön uni-valverytmiä aikaistuu ja ja monet kokevat tämän vaikeaksi. Itään lennettäessä kannattaa yrittää nukkua lennon aikana mahdollisimman paljon.

Monien mielestä länteen matkustettaessa on helpompi toipua aikaerosta. Elimistön sisäisen kellon vuorokausi on hieman pidempi kuin 24 tuntia ja länteen lennettäessä kuljetaan samaan suuntaan kuin aurinko, eli vuorokausi pitenee.

8 vinkkiä jet lagin ehkäisyyn

  1. Käännä kellosi paikalliseen aikaan jo heti lentokoneeseen noustessasi. Se auttaa sopeutumaan uuteen rytmiin niin nopeasti kuin mahdollista. Yritä kääntää uusi vuorokausirytmi jo koneessa eli mene nukkumaan kohdemaan ajassa.

  2. Juo riittävästi nestettä. Nestevaje voi pahentaa aikaeroväsymyksen oireita. Jos lento on perillä myöhään illalla, viimeisen tunnin aikana ei kannata juoda kofeiinipitoisia juomia. Kofeiini voi vaikuttaa nestehukkaan ja myös vaikeuttaa nukahtamista.

  3. Käytä lentokoneessa korvatulppia ja silmäsuojia. Silloin ylimääräiset äänet ja valot eivät häiritse untasi.

  4. Kun olet saapunut perille, pysyttele päivänvalossa niin paljon kuin mahdollista. Valon määrällä on suuri vaikutus elimistön sisäiselle kellolle. Siksi kannattaa myös sulkea verhot yöllä, jotta huone pysyy pimeänä.

  5. Noudata paikallista vuorokausirytmiä. Syö samaan aikaan kuin paikalliset, liiku paljon ulkoilmassa ja älä mene nukkumaan liian aikaisin, jotta et herää liian aikaisin seuraavana aamuna.

  6. Jos matkustat maahan, jonne on suuri aikaero suhteessa Suomeen, kannattaa yrittää sopeutua uuteen rytmiin jo muutamaa päivää ennen lähtöä menemällä aiemmin tai myöhemmin nukkumaan. Parin päivän matkoilla vuorokausirytmiä ei kannata yrittää kääntää.

  7. Muista syödä kunnolla, nukkua kunnolla ja muutenkin yrittää olla hyvässä kunnossa. Mitä paremmin keho voi, sitä paremmin aikaerorasituksesta toipuu.

  8. Kun palaat kotimaahan, kannattaa levätä hyvin ennen matkustamista. Varmista, että saat hyvät yöunet ennen kuin lähdet matkalle.