Inspiration
1950-luku – Suomen matkailun historia

1950-luku – Suomen matkailun historia

2017-11-06

1950-luvulla kylvettiin kansainvälistymisen ja turismin siemenet Suomessa. Ensimmäiset reittilennot lennettiin Kanariansaarille ja muiden maiden ihmeitä ihmeteltiin bussimatkoilla.

1950-luku oli kansainvälistymisen vuosikymmen, jolloin myös kylvettiin siemenet koko kansan matkailulle. Matkailu sellaisena kuin nykypäivänä ajatettelemme alkoi Suomessa.

Merkittävä vuosi Suomen kansainvälistymisessä oli vuosi 1952. Helsingissä järjestetyt olympialaiset, Armi Kuuselan valinta Miss Universumiksi ja suora reittilentoyhteys New Yorkiin avasivat portit maailmaan. Helsingin olympialaisia varten avattiin myös uusi modernimpi lentokenttä eli nykyinen Helsinki-Vantaan lentokenttä.

Ensimmäisen aallon matkailijoita olivat keski-ikäiset toimihenkilöt ja pitkistä lomista nauttivat opettajat. Ensimmäinen tilauslento lennettiin Gran Canarialle Las Palmasiin joulukuussa 1956. Karhumäki Airways– yhtiön lentokone oli 24-paikkainen DC-3-potkurikone, ja matka-aika oli kaikkiaan neljä vuorokautta. Ensimmäinen lento oli Helsingistä Hampuriin, Hampurista Pariisin kautta Madridiin, ja edelleen Casablancan kautta Las Palmasiin. Ensimmäinen, kolme viikkoa kestänyt matka maksoi 20 000 markkaa eli nykyrahassa noin 600 euroa.

1950-luvun loppua kohti matkat halpenivat, ja yhdessä elintason nousun ja lisääntyneen vapaa-ajan kanssa matkojen suosio kasvoi vuosikymmenen loppua kohti. Matkailun myös yleisesti helpottui, sillä viisumipakko poistettiin Ruotsiin matkustavilta suomalaisilta 1949, ja pohjoismainen passivapaus tuli 1952.

Bussimatkat kohti etelää

1950-luvun etelänmatkat olivat pitkiä, kestoltaan useita viikkoja. Matkaa tehtiin monella eri liikennevälineellä: laivalla, junalla, linja-autolla ja lentokoneella. Suosituimpia kohteita suomalaisten keskuudessa olivat Italia ja Espanja. Italia oli erityisesti kulttuurimatkakohde, jossa tutustuttiin nähtävyyksiin ja museoihin. Espanjaan suunnattiin nautimaan auringosta ja rantaelämästä.

Matkalle lähteminen oli helppoa, myös ilman kielitaitoa, sillä matkat olivat valmiiksi järjestettyjä ja opas oli koko ajan mukana. Esimerkiksi suomalaisten matkailuinnokkuuteen vaikuttanut Kalevi Keihänen perusti vuonna 1954 ensimmäisen matkatoimistonsa, Turistimatkat Oy:n. Hän kuljetti tuolloin kaksi bussillista kisaturisteja yleisurheilun EM-kilpailuihin Sveitsin Berniin.

Linja-autossa on tunnelmaa, linja-autossa matka katkeaa, tuumattiin 1950-luvun etelänmatkoilla.

Uusia lentokoneita

Turismin syntyyn ja kasvuun vaikutti myös tekninen kehitys. Lentokoneet siirtyivät suihkumoottoriaikakaudelle, kun vuonna 1958 otettiin käyttöön Boeing 707 -suihkukone. Koneeseen mahtui paitsi enemmän matkustajia, myös lentoaika lyheni merkittävästi. Suomesta tosin lennettiin suihkumoottorikoneella, Aeron Caravellellä, vasta seuraavan vuosikymmenen puolella.

1950-luvulla reittilennoilla matkustajat olivat pääasiassa liikemiehiä ja poliitikkoja. Lentämiseen liittyi tietynlainen ylellisyyden tunne, ja esimerkiksi lentoateriat nautittiin posliinilautasilta ja juomat kristallilaseista.

Lue myös:

1940-luku – Suomen matkailun historia

1960-luku – Suomen matkailun historia

Pääkuva: Helsingin lentokenttä, Seutula. Kuvaaja Volker von Bonin 1959. Helsingin kaupunginmuseo,