Varaukseni

Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Muut kysymykset

Haittaako, jos nimeni on väärin kirjoitettu lentolippuun?

On tärkeää, että lentolipussa ja passissa olevat nimet ovat yhteneväiset. Muuten emme voi varmistaa, että pääset lennolle. Sukunimesi tulee näkyä varauksella kokonaan ja etunimestä niin paljon kuin mahdollista. Jos sinulla on pitkä sukunimi, voi olla, että etunimestäsi ei näy lentolipussa kaikki kirjaimet. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos etunimesi ei mahdu varaukselle tai jos nimeesi on lipsahtanut kirjoitusvirhe.

Matkapaketti lomalennoilla
Jos olet varannut TUIn peruutus- ja muutosturvan, nimenkorjaus ja -muutos on maksuton, kunhan se tehdään viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. 

Muissa tapauksissa lomalennolla nimenmuutos maksaa 50 euroa/henkilö ja nimen korjaus 18 euroa/henkilö. 

Matkapaketti reittilennoilla
Jos olet varannut valmismatkan reittilennoilla, nimenmuutos ei aina ole mahdollinen. Lentoyhtiöt veloittavat aina maksun nimenmuutoksesta. Maksun suuruus vaihtelee lentoyhtiöittäin. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin tarkistamme, onko nimenmuutos/nimenkorjaus mahdollinen ja paljonko se maksaa. 

Nimenmuutoksesta ja nimenkorjauksesta reittilennoilla peritään lentoyhtiön perimän maksun lisäksi myös palvelumaksu

Järjestääkö TUI laskettelumatkoja?

Kyllä, järjestämme laskettelumatkoja sekä pieniin että suuriin hiihtokeskuksiin. Tutustu hiihtomatkakohteisiimme täällä. 

TUIn kautta varattuihin hiihtomatkapaketteihin sisältyvät lento, majoitus ja lentokenttäkuljetukset. Löydät paljon käytännön tietoa esim. hiihtovarusteiden kanssa matkustamisesta ja hissilipuista tällä sivulla.

Kuka voi tehdä varaukselle muutoksia?

Varauksella ensimmäisenä mainitulla henkilöllä on päävastuu varauksesta.  Hän saa halutessaan muuttaa varauksen tietoja tai perua sen. Muilla varauksella olevilla henkilöillä ei ole tätä oikeutta.

Lisäpalveluja voit varata myTUI -sivulta. Jos haluat muuttaa matkasi lähtöpäivää, matkan pituutta tai hotellia, tulee sinun olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos haluat muuttaa varauksella olevaa sähköpostiosoitetta tai muita yhteystietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Mistä löydän tietoa häämatkoista?

Häämatka on upea tapa juhlistaa tuoretta avioliittoa tai pyöreiden häävuosien täyttymistä. 

Löydät suosituksemme häämatkakohteiksi täältä. 

Mistä saan varausnumeron?

TUIn varausnumero koostuu seitsemästä (7) tai kahdeksasta (8) numerosta. Löydät varausnumerosi varausvahvistuksestasi, jonka olet saanut meiltä säköpostitse. 

Jos et löydä varausnumeroasi sähköpostistasi, voit soittaa asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät täältä. Huomioithan, että olemme vaitiolovelvollisia, emmekä voi antaa varausnumeroa suoraan puhelimessa, vaan joudumme tunnistamaan asiakkaamme ensin. Yleinen käytäntö on, että lähetämme varausvahvistuksen, josta matkan varausnumero ilmenee, varauksella olevaan sähköpostiosoitteeseen. Jos olet valinnut kotiin postitettavan lipun, saat varauksella olevaan osoitteeseen vahvistuksen, jonka oikeasta yläkulmasta ilmenee matkan varausnumero. 

Mistä saan varausvahvistuksen?

Jos valitset itse tulostettavan matkalipun, sinulle lähetetään vahvistus varauksella olevaan sähköpostiosoitteeseen. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos sähköpostiosoitteesi muuttuu. Voit tulostaa varausvahvistuksen myös myTUI -sivulta. 

Jos olet valinnut kotiin postitettavan lentolipun, saat matkastasi vahvistuksen varauksella olevaan osoitteeseen.

Mistä tiedän, että varaukseni on mennyt läpi?

Varauksesi on mennyt läpi, kun varausjärjestelmä antaa sinulle varausnumeron. Lähetämme varauksesta automaattisesti vahvistuksen myös sähköpostitse ja tekstiviestillä. Jos yritit varata matkaa, mutta et saanut vahvistusta/varausnumeroa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kirjoitathan saamasi varausnumeron muistiin siltä varalta, että varausvahvistus jostain syystä ei tule perille/yhteystiedoissasi varauksella on virhe. 

Huomioithan, että matkavarauksesi on vahvistettu vasta kun varausmaksu on maksettu. Mikäli varausmaksua ei suoriteta ajoissa, varauksesi peruuntuu automaattisesti. 

Miten kaksiosainen sukunimi merkitään varaukselle?

Kaksiosaiset sukunimet kirjoitetaan varaukselle joko väliviivalla tai yhteen (ilman välilyöntiä) riippumatta siitä, miten ne on kirjoitettu passissa. Lentolipussa tulee lukea matkustajan sukunimestä kaikki kirjaimet ja etunimestä niin paljon kuin mahdollista. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos nimesi ei mahdu varaukselle kokonaisuudessaan. 

Varmistathan matkavarausta tehdessäsi, että matkustajien nimitiedot ovat oikein. Nimenmuutos on maksullinen. Maksu vaihtelee matkatyypistä ja lentoyhtiöstä riippuen. Jos olet varannut valmismatkan reittilennolla, nimenmuutos ei kaikissa tapauksissa ole mahdollinen. 

Miten myTUI -sivuille kirjaudutaan?

Voit kirjautua myTUI -sivulle tästäKirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Sinun on ensin luotava tili, jotta pääset kirjautumaan myTUI –sivulle. Jos sinulla ei entuudestaan ole tiliä, voit luoda tilin. 

Jos sinulla on jo tili valmiina, voit lisätä uuden varauksen tilillesi kohdasta "Hae varausnumero". 

Jos olet unohtanut salasanasi, voit palauttaa salasanasi "Unohditko salasanasi"-kohdasta, niin lähetämme uuden salasanan sinulle sähköpostitse. Tarkistathan kaikki sähköpostisi kansiot, sillä viestimme saattaa juttua mainos- tai roskapostikansioon. 

myTUI -sivulla voit tarkastella varauksesi tietoja, maksaa matkasi sekä tulostaa matkalippusi (koskee valmismatkoja lomalennoilla, kun lähtöön on alle 25 vuorokautta).

Miten syntymätön lapsi merkitään varaukselle?

Matkapaketti lomalennoilla 
Varaa syntymätön lapsi lomalennolla toteutettavan matkan varaukselle muiden matkustajien kanssa samanaikaisesti vanhemman sukunimellä ja etunimellä Vauva. Näin varmistat, että varaat sellaisen huoneen, johon koko perhe mahtuu. Kun vauvan nimi on tiedossa, olethan viivytyksettä yhteydessä asiakaspalveluumme, niin korjaamme nimen varaukselle kuluitta. Vauvan matkan hinta tilauslennolla on 80 euroa ja vauva matkustaa lennolla vanhempiensa sylissä.

Matkapaketti reittilennoilla
Jos olet varaamassa valmismatkaa reittilennoilla, lapsi voidaan lisätä varaukselle vasta jälkikäteen, kun nimi on tiedossa. Tämä johtuu siitä, että reittilentoyhtiöt eivät pääsääntöisesti salli nimenmuutoksia jo varattuihin lentoihin. Varmistathan asiakaspalvelustamme etukäteen, että vauvan voi myöhemmin lisätä haluaamasi huonetyyppiin. Reittilennoilla toteutettavissa matkoissa sylissä matkustavan vauvan matkan hinta vaihtelee. 

Miten TUI työskentelee kestävän matkailun hyväksi?

TUI Group on yksi maailman johtavista matkanjärjestäjistä ja asema antaa ainutlaatuisen vastuun koko alaa kohtaan. Ratkaisumme kestävän matkailun kehittämisessä on tukea toimittajien ja asiakkaiden toimintaa ja samalla edistää kestävien toimintamallien käyttöönottoa koko matkailualalla.

TUI istuu muun muassa Global Sustainable Tourism Councilin (GSTC) hallituksen jäsenenä ja toimii yhteistyössä koulujen, viranomaisten, kansalaisjärjestöjen ja toimialajärjestöjen kanssa kestävän matkailun tukemiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi tuemme tutkimusta ja suoritamme omia tutkimuksia yhdessä alan eri toimijoiden kanssa.

Hiilidioksidin kompensointi tarkoittaa, että kasvihuonepäästöjä voidaan vähentää, tukemalla toisaalla yhtä tai useampaa kasvihuonepäästöjä vähentävää hanketta. TUI Pohjoismaissa on päättänyt investoida hankkeisiin, jotka tuottavat energiaa auringosta, tuulesta, vedestä ja biokaasusta Intiassa, Thaimaassa ja Vietnamissa, joissa muuten olisi käytetty esimerkiksi hiiltä, josta aiheutuu kasvihuonepäästöjä. Hankkeet edistävät myös sosiaalista kehitystä kuten koulutusta, työmahdollisuuksia ja investoimista paikalliseen infrastruktuuriin. Lue lisää ilmastokompensoinnista tästä. 

Lue lisää työstämme kestävän matkailun hyväksi tästä.  Jos haluat asua ympäristösertifioidussa hotellissa, lue lisää tästä. 

Miten vahvistan varaukseni?

Pääset tarkistamaan varauksesi tiedot (päivämäärän, matkan pituuden, hotellin, huonetyypin ja kanssamatkustajat) kirjautumalla myTUI -sivulle täältä.

Jos varauksellasi on kaikki suunnitellusti kohdillaan, voit maksaa matkan myTUI -sivuilla joko luottokortilla tai verkkopankissa. Maksamalla varausmaksun hyväksyt matkaehdot ja vahvistat samalla varauksesi. 

Miten voin muuttaa varauksellani olevia yhteystietoja?

Tiettyjen varausten osalta yhteystietojen muuttaminen onnistuu kirjautumalla myTUI-sivulle. Tarkista, onnistuuko yhteystietojen muuttaminen "matkustajat" otsikon alta. 

Asiakaspalvelumme auttaa myös mielellään puhelimitse tai chat-palvelun kautta. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät täältä.

Miten voin varata yhdistelmäloman?

Jos haluat yhdistää kaksi eri lomakohdetta ja hotellia saman loman aikana, voit varata yhdistelmäloman. Talvikaudella tarjoamme yhdistelmälomia Thaimaahan ja Meksikoon. Tältä sivulta löydät talven lomakohteemme, jonne voit varata yhdistelmäloman. Samalta sivulta löydät myös parhaat vinkkimme Thaimaan yhdistelmälomiin sekä ohjeet yhdistelmäloman varaamiseen. 

Näillä näkymin emme tarjoa yhdistelmälomia kesäkaudella 2024. 

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään, jos haluat ehdotuksia yhdistelmälomasta tai apua matkan varaamisessa. 

Voinko jättää majoituksestamme toivomuksen?

Otamme vastaan majoituksen sijaintia tai kerrosta koskevia toivomuksia, joskaan emme voi vahvistaa niiden toteutumista. Voit ilmoittaa meille toivomuksesi esimerkiksi vierekkäisistä huoneista asiakaspalveluumme.

Huomioithan kuitenkin, että jos valitsemassasi hotellissa on lisämaksusta varattavissa huone tietyllä näköalalla tai tietynlaisella ulkotilalla, emme voi lisätä sellaisesta toivetta muunlaiseen huonevaraukseen. 

Voinko vaihtaa matkan ajankohtaa, hotellia tai kohdetta?

Jos haluat vaihtaa matkan ajankohtaa, hotellia tai kohdetta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Matkan muutoksesta peritään palveluhinnastomme mukainen maksu. 

Jos olet valinnut TUIn peruutus- ja muutosturvan lomalennolle tekemäsi varauksen kaikille matkustajille, voit muuttaa varaustasi yhden kerran kuluitta normaalihintaiseen, lomalennolla toteutettavaan matkaan, kun matkalle lähtöön on yli 30 päivää. Lue lisää TUIn peruutus- ja muutosturvasta tästä.

Aiheet

Valitse alla olevista aiheista löytääksesi vastauksen kysymykseesi.

Etkö löytänyt vastausta?

Autamme mielellämme. Halusitpa sitten varata matkan, kysyä jotain ennen matkaasi, matkan aikana tai sen jälkeen, voit olla meihin yhteydessä.

Ota yhteyttä