Inspiration
1930-luku – Suomen matkailun historia

1930-luku – Suomen matkailun historia

2017-11-06

1930-luku oli Suomessa matkailun nopean kehittymisen vuosikymmen. Matkailijoita vetivät puoleensa Terijoki ja Lappi, ja ilmojen herruudesta käytiin tiukkaa kamppailua.

Suomi kuntoon – olympialaiset Helsingissä

Helsinki oli valittu olympialaisten järjestäjäksi vuonna 1940, mutta olympialaiset jäivät toteutumatta sodan vuoksi. Suomi kuitenkin ehti valmistautua tulevaan tehokkaasti: ympäri maata rakennettiin uusia hotelleja ja perustettiin uusia lentokenttiä, joista ensimmäiset olivat Turun Artukainen (1935) ja Helsingin Malmin lentoasema (1936). Petsamoon johtava Jäämerentie valmistui 1931 ja Lapin-matkailusta tuli suosittua. Modernia Suomi-kuvaa levitettiin matkailuelokuvien ja mainosvalokuvien muodossa niin Suomessa kuin Suomen rajojen ulkopuolella.

1930-luvun hittikohde Terijoki

1930-luvun hittikohde Suomessa oli Terijoki Karjalankannaksella. Pietari-Viipuri-rautatien varrella sijaitsevan Terijoen pitkät hiekkarannat ja kaunis luonto olivat houkutelleet lomailijoita 50 kilometrin päästä Pietarista jo 1870-luvulta alkaen. Kylään oli rakennettu hulppeita huviloita ja hienoja puutarhoja. Suomen itsenäistyttyä rajat suljettiin ja Terijoki hiljeni, kunnes markkinointi käännettiin suomalaisille, ja kylästä tuli Suomen suosituin lomanviettopaikka. Terijoen merikylpylässä esiintyi aikakauden taiteilijoita ja ”Pohjolan Riviera” houkutteli myös ulkomaalaisia lomailijoita.

Rantaelämää Terijoella. Kuva: Suur-Savon Museon kokoelma, Mikkelin kaupungin museot.

Lentokoneita ja ilmalaivoja

Ilmojen herruudesta kamppaili pitkään kaksi teknologista ihmettä: ilmalaivat ja lentokoneet. 1930-luvulle tultaessa ilmalaivojen uskottiin vetävän pidemmän korren, sillä niillä pystyi lentämään pitkiä lentoja Atlantin yli, matkustusmukavuus oli lentokoneita parempi ja rahtikin siirtyi jouhevammin ilmalaivalla.

Vaikka ilmalaivat olivat periaatteessa turvallisia, ilmalaivoissa käytettiin paloherkkää vetykaasua. Ilmalaivojen kehittäminen pysähtyi kuin seinään, kun ilmalaiva Hindenburg tuhoutui laskeutumisonnettomuudessa Yhdysvalloissa vuonna 1937 kameroiden edessä.

Samaan aikaan lentokoneiden kehitys oli nopeutunut, ja uusia lentokonetyyppejä otettiin käyttöön. Edellisellä vuosikymmenellä perustettu suomalainen Aero Oy hankki käyttöönsä uusia lentokoneita, ja aloitti reittilennot Helsingistä useampaan kotimaan kaupunkiin ja Berliiniin.

Ilmalaiva Graf Zeppelin Helsingin yllä 1930. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo, kuvaaja tuntematon.

Lue myös:

1920-luku – Suomen matkailun historia

1940-luku – Suomen matkailun historia

Pääkuva: Auringonottajia Pihlajasaaren uimarannalla. Kuvaaja Väinö Leino 1937. Helsingin kaupunginmuseo.