Fitness-urheilijan kaksi erilaista treenilomaa: Fuerteventura ja Phuket

28.3.2017
SallaS
Haaveiletko sinäkin sporttisesta lomasta jossain lämpimässä? Fitness-urheilija Eveliina Tistelgren, Eevsku, testasi Fuerteventuran ja Phuketin treenimahdollisuudet ja jakaa nyt parhaat vinkkinsä.

– Itselleni tärkeintä matkustettaessa on se, että treenimahdollisuudet ovat hyvät ja ruokavalioni noudattaminen onnistuu mahdollisimman helposti, kertoo Eevsku.

Kohde- ja hotellivalinnalla onkin suuri merkitys. Nykyään löytyy varta vasten kuntoiluun ja hyvinvointiin erikoistuneita hotelleja.

– On kiva, jos hotellilla on esimerkiksi hyvä, ilmastoitu kuntosali, uima-altaat, lenkkeilypolut, tenniskentät ja ohjattuja ryhmäliikuntatunteja. Tietysti kauniit maisemat ja aurinko antavat myös lisäpotkua treenaamiseen!

Tiukkaa treeniä Fuerteventuralla

Fuerteventuralla Eevskun aamut alkoivat juoksuspurteilla rannalla.
Fuerteventuralla Eevskun aamut alkoivat juoksuspurteilla rannalla.

Kanariansaariin kuuluvalle Fuerteventuralle Eevsku matkusti viikoksi helmikuussa 2016 valmistautumaan kisakauteen.

– Kun tähtäimessä on kisat, matka ei voi olla vain aurinkotuolissa makoilua. Aamuni alkoivat aina noin puolen tunnin herättelyllä: juoksuspurtteja rannalla, porrasjuoksua, lenkkeilyä. Lisäksi päiväohjelmaani kuului kuntosaliharjoittelua, kertoo Eevsku.

Eevsku asui Robinson Club Esquinzo Playa -hotellissa. Robinson-konseptin hotellit ovat erityisesti liikunnalliseen lomaan suunnattuja.

– Hotelli vastasi hyvin tarpeisiini ja siellä pystyi toteuttamaan tiukkaakin treeniohjelmaa. Kuntosalilla oli hyvät laitteet ja bonuksena sieltä oli upea näkymä merelle.

Hotellin All Inclusive -ruoat saavat Eevskulta erityiskiitosta.

– Urheilijahan syö paljon ja usein. Ruokapuoli hotellilla oli todella kattava. Tarjolla oli paljon kasviksia sekä lihaa ja kalaa ilman sooseja. Erikseen oli vielä healthy choises -tiskejä, smoothiebaari, tuorepuristettuja mehuja, inkiväärivettä… Monipuolinen ja terveellinen syöminen oli siis helppoa ja herkullista.

Fuerteventura on Eevskun mielestä erinomainen treenikohde myös sen takia, että siellä ei ole talviaikaan liian kuuma, eikä nesteytyksen kanssa tule niin helposti ongelmia. Kohtuullisen lyhyen lennon (noin 6 tuntia) ja pienen aikaeron (-2 tuntia) takia kehon on myös helpompi ja nopeampi sopeutua ja treenaamisen vauhtiin pääsee heti.

Palautumista Phuketissa

Thaimaan Phuketiin Eevsku matkusti marraskuussa 2016 melkeinpä suoraan Puolassa käydyistä Fitness MM -kisoista. Tiukan treenin sijaan matkan päätarkoitus oli tällä kertaa palautuminen rankasta kaudesta ja lepo. Eevskulle liikunta on kuitenkin elämäntapa ja siksi tärkeässä roolissa lepolomallakin.

– Thaimaassa treenaaminen on joka tapauksessa otettava hieman iisimmin, koska haasteena on kuumuus. Riittävän nesteensaannin kanssa kannattaakin olla todella tarkkana, neuvoo Eevsku.

Eveliina suositteleekin Thaimaan helteisiin elektrolyyttejä sisältäviä juomia, joita saa esimerkiksi apteekeista.

– Myös kookosvesi sisältää elektrolyyttejä. Ja sitähän saa Thaimaassa juoda suoraan kookospähkinöistä!

Thaimaan helteissä on tärkeää pitää huolta nesteytyksestä
- Thaimaan helteissä on tärkeää pitää huolta nesteytyksestä, muistuttaa Eevsku.

Eevskun päivät Thaimaassa alkoivat yleensä joogalla hotellin parvekkeella. Päivän mittaan vuokraskootterin nokka osoitti Kata Beachiltä usein Chalongin treenikadun ja Tiger Muay Thai -training campin suuntaan.

– Se oli niin mun paikka. Saman kadun varrella oli paljon eri liikuntamahdollisuuksia ohjatusta thainyrkkeilystä hyvin varusteltuihin kuntosaleihin ja joogaan.

Lisäksi kadun varrella oli ihania kahviloita, joista löytyi treenaajille sopivia herkkuja.
– Thairuokahan on pääasiassa hyvin terveellistä kaikkine kasviksineen. Mutta treenikadulta sai lisäksi vielä trendikkäitä smoothiebowleja, raakaruokia, proteiinipannukakkuja ja viherpirtelöitä, hehkuttaa Eevsku.

Toki Eevskun palautumislomaan mahtui niitäkin päiviä, jolloin hän pysytteli vain aurinkotuolissa kirjaa lukemassa.

– Ja hieronnassa kävin melkein joka päivä! Se on sellainen lomanautinto, jolla on Thaimaassa vielä erittäin hyvä hinta-laatu -suhde, toteaa Eveliina.

Phuketissa Eevsku palautui kisakaudesta
Phuketissa Eevsku palautui kisakaudesta mm. pehmeillä joogaharjoituksilla.

Muita samankaltaisia

Euroopan 10 parasta rantaa

Pidätkö pitkistä ja matalista valkohiekkaisista rannoista vai viihdytkö pyörökivirannoilla aaltojen liikettä kuunnellen? Euroopassa ja Välimerellä on rantoja jokaiseen makuun. TUIn henkilökunta valitsi Euroopan parhaat rannat - löydätkö myös oman suosikkisi näiden joukosta?
Johanna Johanna 27.3.2019

Treeniloma Rodoksella - hiihtäjä Kerttu Niskasen vinkit

Hiihtäjä Kerttu Niskaselle kertyy talvisin paljon reissupäiviä, kun hän kiertää hiihtokisoja ympäri maailmaa. Pari kertaa vuodessa Kerttu kuitenkin jättää sukset kotiin ja lähtee lomamatkalle – mutta ei ammattiurheilija silloinkaan pelkästään rantatuolissa makoile. Lue Kertun treenilomasta Rodokselle ja nappaa kuntoiluvinkit omallekin lomalle.
SallaS SallaS 26.3.2019

Road trip Gran Canarialla – vuokraa auto ja tutustu saareen

Henkeäsalpaavat serpentiinitiet ja mahtavat näkymät – check. Pittoreskit kylät ja aito paikallinen kulttuuri – check. Charmantit markkinat – check. Kyllä, näet jo itsesi täällä! Gran Canaria on kuin tehty autoretkiin ja täällä et voi ajaa harhaan – minne tahansa menetkin, löydät jotain hienoa. Tässä kuitenkin muutama vinkki parhaista teistä, pysähdyspaikoista ja nähtävyyksistä.
SallaS SallaS 3.10.2018

Uutuus! TUI Blue -hotellikonsepti individualisteille

Tervetuloa uudenlaiseen lomahotelliin! TUI Blue -hotellikonsepti sopii sinulle, joka haluat itse suunnitella lomasi ja sisällyttää siihen mm. ohjattua kuntoilua, alueen kulinaarisia erikoisuuksia ja aitoja, paikallisia elämyksiä. Kaikki tämä modernin designin ja laadukkaiden palveluiden kera.
SallaS SallaS 5.9.2018